تکامل ساعت مچی مردانه: راهنمای دهه به دهه
تکامل ساعت مچی مردانه: راهنمای دهه به دهه

جنگ جهانی اول با پیشرفت ساعت مچی مصادف شد! و توی هر دهه بعد از جنگ، طرح های جدید و پیشرو ساعت مچی رو نمایی شد. توی این مقاله روند تکامل ساعت مچی مردانه رو، از آغاز قرن بیستم تا به امروز توضیح میدیم پس با ما همراه باشین. راستی! اگه علاقه مند به دونستن چگونگی اختراع ساعت مچی و استفاده از اون هستین روی اینجا کلیک کنین.

تکامل ساعت مچی مردانه دهه ۱۹۱۰

تکامل ساعت مچی مردانه در دهه 1910

خیلی از سربازان توی جنگ جهانی اول، یه ساعت مچی با قابلیت خوندن سریع زمان رو به ساعتی که با خیال راحت توی جیب ژاکت یونیفرم شون بزارن، ترجیح می دادن. یکی از پیامدهای این امر این بود که بعد از پایان جنگ، ساعت مچی بین مردان محبوب شد، خیلی از مردان قبل از جنگ جهانی ساعت مچی رو یه اکسسوری زنانه میدونستن و اون رو برای مردان نامناسب میدیدن.

ساعت های مچی سربازان توی خط مقدم جنگ معمولا دارای یه شبکه های محافظ روی صفحه شون بود چون توی اون زمان هنوز شیشه های نشکن اختراع نشده بودن.

تکامل ساعت مچی مردانه دهه ۱۹۲۰

تکامل ساعت مچی مردانه در دهه1920

ساعت‌های مچی به‌عنوان یه ژانر مخصوص به خود توی دهه ۲۰ خروشان ظهور کردن و لویی کارتیه یکی از پیشگامان توی این عصر بود. او اولین ساعت تانک کارتیه (Cartier Tank) خودش رو توی سال ۱۹۱۷ طراحی کرد. این مدل برای اولین بار توی سال ۱۹۱۹ تولید شد و توی سال ۱۹۲۱ شکل کشیده “cintrée” به اون داده شد.

تکامل ساعت مچی مردانه دهه ۱۹۳۰

تکامل ساعت مچی مردانه دردهه 1930

سبک آرت دکو هم توی این دهه بر طراحی ساعت های مچی تاثیر گذاشت. ریورسو (Reverso) با یه قاب مستطیل شکل که خطوط موازی توی حاشیه بالا و پایین اون حکاکی شده بود، فرزند دوران خودشون بودن. لیکولتر (LeCoultre) یکی از تولیدکنندگان اون بود.

تکامل ساعت مچی مردانه دهه ۱۹۴۰

تکامل ساعت مچی مردانه در دهه 1940

با شروع جنگ جهانی دوم، ارتش دوباره به شدت بر طراحی ساعت مچی توی دهه ۴۰ تأثیر گذاشت. ساعت‌های خلبان‌ها مثل “Big Pilot’s Watch”، که “IWC” برای اولین بار توی سال ۱۹۴۰ برای نیروی هوایی آلمان تولید کرد، به لطف قاب‌های بزرگ و صفحه‌های مشکی، اونا به راحتی قابل خوندن بودن. اونا همچنین دارای تاج هایی بودن که به راحتی قابل تنظیم بودن به طوری که خلبانان می تونستن در حالی که دستکش پوشیدن اونا رو دست کاری کنن و بند های معمولا بلند ساعت ها به هوانوردان این امکان رو می داد که این ساعت ها رو به دور ران های خودشون ببندن.

تکامل ساعت مچی مردانه دهه ۱۹۵۰

تکامل ساعت مچی مردانه دردهه 1950

هیچ مدلی به اندازه “Rolex’s Submariner” روی دنیای ساعت تأثیر نگذاشته و خیلی از روی این مدل کپی شده. اولین بار این ساعت توی سال ۱۹۵۳ معرفی شد که عصر ساعت‌های گرد، ضد آب، اسپرت و خودپیچ‌شونده رو آغاز کرد. اگه دوست دارین اطلاعات بیشتری درباره برند لوکس و ساعت هاش داشته باشین مقاله ساعت رولکس: هر آنچه که باید در مورد ساعت های رولکس بدانید رو از دست ندین.

تکامل ساعت مچی مردانه دهه ۱۹۶۰

تکامل ساعت مچی مردانه دردهه 1960

دهه ۶۰ عصر فضا بود. توی این دهه ساعت‌های مچی مثل “Omega’s Speedmaster Professional” رونمایی شد که اولین ساعت روی ماه هستش. زمانی که ماموریت آپولو ۱۱ توی سال ۱۹۶۹ روی سطح ماه فرود اومد، باز آلدرین این ساعت مچی رو روی مچش بسته بود. اگر به فضا و فضانوردی و ساعت هایی که به فضا رفتند علاقه مندین این مقاله رو از دست ندین.

تکامل ساعت مچی مردانه دهه ۱۹۷۰

تکامل ساعت مچی مردانه در دهه 1970

ساعت های کوارتز توی دهه ۷۰ معرفی شدن. نشانگرهای دیجیتال درخشان اونا توی ابتدا به LEDهای مایل به قرمز (دیودهای ساطع کننده نور) و بعداً بر روی LCDها (نمایشگرهای کریستال مایع) قرار داشتن. کرونوگراف “Chronosplit”، که شرکت هویر توی سال ۱۹۷۵ راه اندازی کرد، به هر دو (هم LED و هم LCD) مجهز بود.

تکامل ساعت مچی مردانه دهه ۱۹۸۰

تکامل ساعت مچی مردانه در دهه1980

“Fun” اسم یه بازی و یه نوع ساعت توی دهه ۸۰ بود. به لطف تنوع باورنکردنی موتیف‌ها، ساعت پلاستیکی “Swatch” میلیون‌ها نفر رو متقاعد کرد که ساعت‌ها فقط برای خوندن و دونستن زمان نیستن، بلکه برای سرگرمی و تغییر سریع از یه ظاهر و طرح و رنگ به دیگری (تغییر استایل)، هم مورد استفاده قرار میگیرن.

تکامل ساعت مچی مردانه دهه ۱۹۹۰

تکامل ساعت مچی مردانه دردهه1990

این ساعت مکانیکی رنسانس توی دهه ۹۰ رونمایی شد و توی ساعت و ساعت سازی  به کانون توجه تبدیل شد. اما نوآوری هایی هم توی طراحیش وجود داشت، به عنوان مثال،ساعت مچی “Lange 1” که توسط شرکت “A. Lange & Söhne” طراحی و تولید شده دارای آرایش شماره گیری خارج از مرکز هستش که بعداً توسط تولید کنندگان دیگه هم پذیرفته و مورد استفاده قرار گرفت.

تکامل ساعت مچی مردانه دهه ۲۰۰۰

تکامل ساعت مچی مردانه در 2000

هر طرح جدیدی توی دهه ۰۰ به راحتی نمی تونست با موفقیت ساعت مچی “Big Bang Hublot” رقابت کنه. موضوع محبوبیت این ساعت داشتن ترکیبی از مواد بسیار متنوع بود. این ترکیب بخاطر ساختار قاب این ساعت بود که از بیش از ۵۰ قسمت مجزا نشکیل شده بود. تعداد زیادی از نسخه های محدود این ساعت برند “Hublot” با رنگ های پررنگ، متنوع و شاد تولید شده بود

تکامل ساعت مچی مردانه دهه ۲۰۱۰

تکامل ساعت مچی مردانه در 2010

گرایش به نشون دادن عملکرد داخلی ساعت با روی کار اومدن صفحه اسکلتون از دهه ۰۰ شروع شده بود، اما این صفحه ها معمولا بعد از سال ۲۰۱۰ به کلی حذف شدن. ریچارد میل از پیشگامان ساعت با صفحه اسکلتون بود.

سخن پایانی:

امیدوارم این مقاله – تکامل ساعت مچی مردانه: راهنمای دهه به دهه– براتون مفید بوده باشه و با دوستاتون که به ساعت و ساعت سازی علاقه مندن این مقاله رو به اشتراک بذارین.

اگه سوالی درباره هر برند ساعتی، خرید ساعت خاص یا تعمیرات یا هر سوال مرتبط به ساعت مچی داشتین، ما ۲۴ ساعته پاسخ گوی شما هستیم. فقط کافیه به قسمت تماس با ما برین و سوالتونو از ما بپرسین. فراموش نکنین که فروشگاه دیجی زمان کلی ساعت های اصل و خاص داره که قطعا میتونین از بین اونا ساعت مورد علاقه خودتون رو پیدا کنین.

چند سوال مهم درباره روند تکامل ساعت مچی مردانه: 

در دهه ۱۹۱۰، خیلی از سربازان در جنگ جهانی اول، یک ساعت مچی با قابلیت خواندن سریع زمان را به ساعتی جیبی، ترجیح می دادند. که این اتفاق باعث شد بعد از پایان جنگ، ساعت مچی بین مردان محبوب شود در حالی که خیلی از مردان قبل از جنگ جهانی ساعت مچی رو یه اکسسوری زنانه میدانستند و آن را برای مردان نامناسب میدیدند.

با شروع جنگ جهانی دوم، ارتش به شدت بر طراحی ساعت مچی توی دهه ۴۰ تأثیر گذاشت. در همین دهه بود که ساعت‌های خلبانی مثل “Big Pilot’s Watch”، از شرکت “IWC” برای اولین بار برای نیروی هوایی آلمان تولید شد که به لطف قاب‌های بزرگ و صفحه‌های مشکی، آنها به راحتی قابل خواندن بودند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک گذاری