عداد پشت ساعت چه معنی دارند؟
مفهوم درجه بندی مقاومت در برابر آب ساعت مچی | اعداد پشت ساعت چه معنی دارند؟

ساعت‌ها احتمالاً رایج‌ترین اکسسوری هستن که مردم برای تکمیل استالشون ازشون استفاده می‌کنن.
یه ساعت میتونه زمان رو مشخص کنه، همچنین میتونه یه بیانیه مد باشه و اهداف مختلفی رو هم انجام بده یعنی عملکرد های مختلفی رو علاوه بر نمایش ساعت داشته باشه. ولی مهمه که موقع انتخاب یه ساعت، درکی از درجه بندی مقاومت در برابر آب ساعت مچی داشته باشیم تا بتونین ساعت مناسبی برای خودمون انتخاب کنیم.
باید مطمئن باشیم که ساعتی که می‌خوایم بخریم می‌تونه در برابر سختی‌های زندگی روزمره مقاومت کنه. به هر حال، ساعت یه اکسسوریه که باید سال های زیادی برای شما دوام بیاره و قابل استفاده باشه.
میتونیم بگیم که یکی از شایع ترین دلایل خرابی ساعت، آب هستش. ساعت مچی ممکنه بر اساس پاشش مداوم آب یا افتادن تصادفی توی استخر، خراب بشه.
چون خیلی افراد عادت به استفاده ساعت به صورت مداوم و شبانه روز دارن ممکنه این سوال رو بپرسن که، با ساعت میشه دوش گرفت؟ میشه شنا کرد؟ میشه غواصی کرد؟ اصلا میشه دست شست؟ و …
پاسخ این سوالات به درجه بندی مقاومت در برابر آب ساعت مچی بستگی داره. مقدار ATM ساعت شما چه قدره؟ یعنی مقاومت در برابر آب ساعت مچی شما چه اندازه اس؟
امروزه، بخش عظیمی از ساعت‌های تازه عرضه شده، چه از برندهای مقرون‌به‌صرفه مثل “Invicta” یا “Fossil“، یا ساعت‌سازهای پیشرفته‌تر مثل” Rado” یا “Longines” ، درجه مقاومت در برابر آب ساعت ۵۰ متر (۵ ATM یا ۵۰ بار) هستش. 

پس میتونیم اینجوری سوالمون رو مطرح کنیم که، ساعت مچی مقاومت در برابر آب ۵ ATM چه قدر در برابر نفوذ آب مقاومه؟
برای پاسخ به این سوال اول باید ببینیم مفهوم این اعداد برای مقاومت در برابر آب چی هستش!

درک مقاومت در برابر آب ساعت ها:

مقاومت در برابر آب ساعت ها

بسیاری از مردم، معنای درجه بندی مقاومت در برابر آب ساعت رو اشتباه درک کردن. مثلا اونا فکر می کنن ساعتی که تا عمق ۵۰ متری (۵ ATM یا ۵۰ بار) در برابر آب مقاوم هستش می تونه تا عمق ۵۰ متری کار کنه و سالم بمونه. ولی سخت در اشتباهن!!!
بنابراین، ضد آب بودن ۵۰ متر (۵ ATM یا ۵۰ بار) توی ساعت به چه معناس؟
درجه بندی مقاومت در برابر آب ساعت نشان دهنده عمقی نیستش که میشه از اون ساعت استفاده کرد. در عوض، این معیاریه که نشون میده ساعت چقدر میتونه در تماس با آب (باران، عرق یا پاشش تصادفی) مقاومت کنه.
درجه مقاومت ۵۰ متری(۵ ATM یا ۵۰ بار) در برابر آب به این معنیه که ساعت میتونه توی باران خفیف، دوش گرفتن و شنای کوتاه توی آب های کم عمق استفاده بشه. با این حال، توصیه نمیشه یه ساعت ضد آب ۵۰ متری (۵ ATM یا ۵۰ بار) رو به اقیانوس ببرین چون فشار توی اون  اعماق میتونه باعث نشت  آب به داخل ساعت و خراب شدن اون بشه.
اگه به دنبال ساعتی هستین که بتونه در برابر فعالیت‌های آبی جدی‌تر و حرفه ای مقاومت کنه، باید ساعتی با درجه مقاومت بالاتر در برابر آب پیدا کنین. به عنوان مثال، یه ساعت با درجه مقاومت در برابر آب ۱۰۰ متر یا یه ساعت غواصی حرفه ای (اینها دارای درجه مقاومت در برابر آب ۲۰۰ متر یا بیشتر هستن) برای شما مناسب هستش.
توی ادامه راهنمایی کاملی در مورد اصطلاحات مربوط به ساعت های ضد آب رو قرار دادیم این اصطلاح برای سایر محصولات خانگی هم کاربرد داره.

 

  • مقاومت در برابر آب ساعت با درجه بندی Water Resistance: ساعت شما می تونه در برابر پاشش های تصادفی مثل باران مقاومت کنه، اما برای غوطه ور شدن توی آب مناسب نیستش و برای دوش گرفتن هم مناسب نیست.
  • مقاومت در برابر آب ساعت با درجه بندی ۳BAR / 3 ATM / 30m / 100ft : ساعت شما می تونه در برابر پاشش های تصادفی مقاومت کنه. شما همچنین می تونین اون رو موقع حمام به مچتون ببندین، اما توصیه می کنیم این کار رو فقط در صورتی انجام بدین که ساعت نو باشه یا به تازگی مورد استفاده قرار گرفته باشه. این به این دلیله که مهر و موم ضد آب ساعت ممکنه با گذشت زمان از بین بره، به خصوص اگه ضربه بخوره.
  • مقاومت در برابر آب ساعت با درجه بندی  ۵BAR / 5 ATM / 50m / 165ft: ساعت شما می تونه در برابر پاشش آب و دوش گرفتن مقاومت کنه و برای شنا هم مناسبه. برای ورزش های آبی، غواصی کنار استخر یا غواصی توی دریا مناسب نیستش.
  • مقاومت در برابر آب ساعت با درجه بندی ۱۰BAR / 10 ATM / 100m / 330ft: ساعت شما برای شنا، غواصی سطحی مناسبه اما برای غواصی با شیرجه یا غواصی عمیق توی آب مناسب نیستش.
  • مقاومت در برابر آب ساعت با درجه بندی  ۲۰BAR / 20 ATM / 200m / 660ft: ساعت شما برای شنا، ورزش های آبی پرتحرک و غواصی مناسب هستش.
  • مقاومت در برابر آب ساعت با درجه بندی بیش از  ۳۰BAR / 30 ATM / 300m / 990ft: مناسب برای تمامی ورزش های آبی، غواصی و غواصی عمیق.

در جدول زیر میتونین به صورت خیلی خلاصه این اصطلاحات و توضیحات رو ببینین.

جدول ضد آب بودن ساعت
لیست مقاومت در برابر آب ساعت های مختلف بر اساس مقدار بار آنها

نکته: قرار گرفتن در معرض آب بیشتر= تخریب سریعتر

مقاوم در برابر آب

در حالی که ثابت شده که دست کردن یه ساعت ۵۰ متری برای دوش گرفتن مانعی نداره ولی به طور کلی توصیه میشه که اون رو قبل از هر گونه فعالیت آبی در بیارین. این توصیه برای حفظ ایمنی و افزایش طول عمر ساعتتون هستش. به عنوان مثال، ساعت‌های دارای بند چرمی در برابر آب آسیب‌پذیر هستش، چون چرم ممکنه با در معرض آب قرار گرفتن شروع به خراب شدن بکنه.
همچنین، اینکه یه ساعت بتونه از امتیازی که به آن داده شده سر بلند بیرون بیاد،  بستگی به این داره که قاب به درستی مهر و موم شده باشه. می‌تونین این موضوع رو با دیدن یه پیچ کوچک روی قاب پشتی بررسی کنین. اگه پیچ وجود داشته باشه، به این معنیه که مقاومت در برابر آب ساعت بالا هستش.
در نهایت، باید بگیم که حتی اگه ساعتی دارای درجه مقاومت بالایی در برابر آب باشه، واشرها و درزگیرهایی که باعث میشن آب به داخل نفوذ نکنه، در نهایت به مرور زمان خراب میشن و باید تعویض بشن. پس بهتره کلا ساعتتون رو توی معرض آب قرار ندین، مخصوصا زمانی که ساعتتون نو نیستش و زمان زیادی از خریدش گذشته.

سخن آخر

امیدوارم که با خوندن این مقاله درک خوبی از مقاومت در برابر آب ساعت ها پیدا کرده باشین. فقط فراموشن نکنین که همون طور که گفتیم مقاومت در برابر آب ساعت ها متفاوت هستن. با این حال، همیشه بهتره ساعت تون رو قبل از قرار دادن اون در معرض هر گونه فعالیت آبی، صرف نظر از درجه بندی و اندازه مقاومت در برابر آب، از دستتون در بیارین تا طول عمر طولانی تری داشته باشه. به هر حال، ساعت یه اکسسوری که باید سال های زیادی برای شما قابل استفاده باشه.
امیدوارم این مقاله (مفهوم درجه بندی مقاومت در برابر آب ساعت مچی) براتون مفید بوده باشه و با دوستاتون که به ساعت و ساعت سازی علاقه مندن این مقاله رو به اشتراک بذارین.

اگه سوالی درباره هر برند ساعتی، خرید ساعت خاص یا تعمیرات یا هر سوال مرتبط به ساعت مچی داشتین، ما ۲۴ ساعته پاسخ گوی شما هستیم. فقط کافیه به قسمت تماس با ما برین و سوالتونو از ما بپرسین. فراموش نکنین که فروشگاه دیجی زمان کلی ساعت های اصل و خاص داره که قطعا میتونین از بین اونا ساعت مورد علاقه خودتون رو پیدا کنین.

سوالات مقاومت در برابر آب ساعت مچی:

یعنی ساعت شما می تواند در برابر پاشش آب و دوش گرفتن مقاومت کند و برای شنا هم مناسب است. ولی برای ورزش های آبی، غواصی کنار استخر یا غواصی توی دریا مناسب نیست.

ساعت هایی که دارای atm 10 یا ۲۰ هستند برای غواصی مناسبند. 

اگر ساعت شما دارای atm بالای ۳ است، میتوانید با آن دوش بگیرید ولی بهتر است این کار را انجام ندهید مگر در صورتی که ساعت شما نو باشد و مطمئن باشید که از نظر آب بندی مشکلی ندارد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک گذاری