راهنمای خرید ساعت
راهنمای خرید ساعت (معرفی 40+ نوع مختلف) بخش اول

صنعت ساعت و ساعت سازی مطمئناً از زمان معرفی اولین ساعت مدرن دنیا راه طولانی رو طی کرده. توی این مقاله قصد داریم انواع ساعت رو به شما معرفی کنیم و یه راهنمای خرید ساعت عالی برای شما داشته باشیم تا بتونین خرید ساعت راحت تر و بهتری مطابق با سلیقتون داشته باشین. همانطور که میدونین ساعت‌ها توی اشکال و اندازه‌های مختلف طراحی و تولید میشن و قطعاً نوعی ساعت وجود داره که مطابق با سلیقه شما باشه. 

 

وقتی صحبت از انواع ساعت‌ها میشه، اصطلاحات و ویژگی‌های ساعت ممکنه شما رو گیج کنه و به دردسر بنداز و قطعا نیاز به یه راهنمای برای خرید ساعت دارین. نگران نباشین، ما اینجا هستیم تا کمکتون کنیم تا با بیش از ۴۰ نوع ساعت آَشنا بشین و بتونین ساعت مناسب خودتون رو مطابق با نیازهاتون پیدا کنین و خرید راحت تری داشته باشین. 

 

نکته: ساعت ها انواع مختلفی دارن و میتونیم بگیم بیش از ۴۰ نوع ساعت وجود داره.  پس، اگه قصد دارین اولین ساعت خودتون رو بخرین یا فقط درباره انواع ساعت کنجکاو هستین، فنجان چای مورد علاقه خودتون رو آماده کنین، بنشینین و از این مقاله (راهنمای خرید ساعت) لذت ببرین.

راهنمای خرید ساعت و آشنایی با انواع ساعت:

مقاله ای که در حال خوندن اون هستین خیلی طولانیه، اما راهی برای دور زدن اون وجود نداره. چیزهای زیادی برای بحث و آشنایی توی موضوع راهنمای خرید ساعت و انواع ساعت وجود داره!

برای اینکه همه چیز براتون قابل درک باشه، انواع مختلف ساعت‌ها رو با در نظر گرفتن مشخصات اونها مثل صفحه، سبک کلی، حرکت، نوع موتور و غیره با هم توی این مقاله مقایسه می‌کنیم تا یه دید کلی نسبت به ساعت و انواعش پیدا کنین. 

پایین لیستی از انواع ساعت که توی این مقاله قراره براتون توضیح داده بشه رو میتونین ببینین:

  • راهنمای خرید ساعت بر اساس نوع نمایشگر
  • راهنمای خرید ساعت بر اساس نوع حرکت و موتور
  • راهنمای خرید ساعت بر اساس عملکرد و قابلیت
  • راهنمای خرید ساعت بر اساس سبک

ما برای خسته نشدنتون این مقاله جامع رو (راهنمای خرید ساعت و معرفی انواع ساعت) به سه بخش تقسیم کردیم که توی بخش اول در مورد راهنمای خرید ساعت بر اساس نمایشگر و موتور و در بخش دوم در مورد راهنمای خرید ساعت بر اساس قابلیت و در بخش سوم در مورد راهنمای خرید ساعت بر اساس سبک صحبت میکنیم. 

پس تا آخر مقاله با ما همراه باشید…

راهنمای خرید ساعت بر اساس نوع نمایشگر

دسته بندی ساعت ها بر اساس نوع نمایشگر خیلی متداول هستش و احتمالاً ساده ترین اونها برای به خاطر سپردن هستن. در حال حاضر، ما می‌تونیم بین پنج نوع ساعت تنها بر اساس صفحه‌های آن‌ها و نمایشگرشون تمایز قائل بشیم. بریم ببینیم این پنج نوع چیا هستن!

∎ راهنمای خرید ساعت بر اساس نمایشگر: ساعت های آنالوگ

ساعت آنالوگ

ساعت های آنالوگ دارای یه صفحه با عقربه هایی هستش که به اعداد اطراف صفحه که زمان رو نشون میدن، اشاره می کنه. عقربه ها به طور مداوم حرکت می کنن و دقیقه و ساعت رو نشون میدن.

 

ساعت های آنالوگ اولین نوع ساعت موجود بودن. اونها احتمالاً محبوب ترین نوع ساعت توی طول تاریخ هستن. مزیت اصلی ساعت های آنالوگ اینه که ظاهری مرتب دارن و میشه به راحتی توی موقعیت های مختلف از اونا استفاده کرد. همچنین، خوندن اونها نسبتاً آسون هستش.

 

ویژگی منفی اونها میتونیم به دقت کمتر اونها نسبت به ساعت های دیجیتال اشاره کنیم و میشه گفت معمولاً عملکردهای زیادی ندارن. این نوع ساعت میتونه با باتری یا حرکت مچ دست (ساعت مکانیکی- اتوماتیک) کاربر کار کنه.

برای خرید ساعت آنالوگ میتوانید از لینک پایین استفاده کنید.

∎ راهنمای خرید ساعت بر اساس نمایشگر: ساعت های دیجیتال

ساعت های دیجیتال

ساعت های دیجیتال زمان رو به صورت رقمی روی صفحه نمایش LCD یا LED نمایش میدن. اونها همیشه با باتری کار میکنن و اکثر اونها دارای کرونومتر و عملکرد زنگ هشدار هستن.

ساعت های دیجیتال خیلی دقیق هستن، معمولاً فقط چند ثانیه ممکنه عقب بمونن یا جلو برن.  اونها همچنین همه کاره هستن و عملکردهای مختلف زیادی دارن.

 

نکته منفی این این نوع ساعت ها اینه که خواندن اونها توی نور کم سخت هستش و چون با باتری کار میکنن بعد از مدتی نیاز به تعویض باتری دارن.

برای خرید ساعت دیجیتال از لینک زیر میتوانید استفاده کنید.

∎ راهنمای خرید ساعتبر اساس نمایشگر: ساعت های هیبریدی (آنالوگ + دیجیتال)

ساعت های هیبریدی

همونطور که احتمالاً از اسم اون حدس زدین، ساعت های هیبریدی ترکیبی از انواع ساعت های آنالوگ و دیجیتال هستن. اونها دارای صفحه آنالوگ با عقربه و همچنین یه صفحه نمایش دیجیتال هستن. نمایشگر دیجیتال معمولاً توی پایین صفحه قرار داره و میتونه اطلاعات مختلفی مثل روز یا تاریخ رو نشون بده.

 

ساعت های هیبریدی تلفیق خوبی بین ساعت های آنالوگ و دیجیتال هستن. اونها معمولاً به راحتی خوانده میشن و عملکردهای بیشتری نسبت به ساعت های آنالوگ دارن. با این حال، به دلیل ظاهر پیچیده تر و تعداد بیشتر ویژگی های مفید، ممکنه گرون تر از ساعت های آنالوگ و دیجیتال باشن.

برای خرید ساعت هیبریدی (دیجیتال-آنالوگ) میتوانید از لینک پایین استفاده کنید.

∎ راهنمای خرید ساعت بر اساس نمایشگر: ساعت های وابسته بحس لامسه

ساعت های لمسی

ساعت های وابسته بحس لامسه دارای صفحه ای هستن که با لمس اون میتونین عملکردهای مختلف رو انتخاب کنین. این ساعت‌ها معمولا به عنوان ساعت‌های بریل شناخته میشن و در بین نابینایان و کم‌بینایان محبوب هستن.

این ساعت ها از نظر ظاهری شبیه ساعت‌های سنتی هستن، اما شیشه جلویی اون برداشته میشه تا کاربر بتونه با دست‌هاش صفحه ساعت رو لمس کنه و زمان رو بفهمه.

ساعت‌های وابسته به حس لامسه معمولاً دارای عملکردهای محدودی هستن، اما بسته به مدلشون میتونن متفاوت باشن. جالب اینجاس که اولین نوع این ساعت (ساعت جیبی) توی اوایل دهه ۱۸۰۰ اختراع شدن تا به مالک این امکان رو بدن که به آرومی زمان رو بدون نیاز به بیرون اوردن ساعت از جیب خودش بفهمه.

امروزه، از آنجایی که ساعت های جیبی دیگه کمتر استفاده میشن، ساعت های لمسی بیشتر برای نابینایان طراحی میشه.

∎ راهنمای خرید ساعت بر اساس نمایشگر: ساعت های صفحه لمسی (هوشمند)

ساعت های صفحه لمسی

از اونجایی که معمولا ساعت‌های هوشمند دارای ویژگی‌های بیشتری نسبت به یه ساعت با صفحه نمایش معمولی هستن، تقریباً همیشه از صفحه نمایش لمسی استفاده می‌کنن تا حرکت توی منوها و سایر عملکردها رو آسون‌تر کنه.
عملکردهای ساعت معمولاً همونطور که از اسمش هم پیداست با ضربه زدن روی صفحه نمایش کار می کنن.

به عنوان مثال، اپل واچ هنوز دکمه‌هایی داره که تاج ساعت معمولی توی اون قرار می‌گیره، اما بیشتر با ضربه زدن روی گزینه‌های مختلف روی صفحه کار میکنه.

یه ساعت با صفحه نمایش لمسی تفاوت قابل توجهی با ساعت وابسته به حس لامسه داره. به طور کلی صفحه نمایش رنگی داره و به حرکات انگشت ما (کشیدن انگشت، لمس و فشار دادن) به همون روشی که یه گوشی هوشمند پاسخ میده، پاسخ میده و اون رو به ابزاری سرگرم کننده تبدیل می کنه.

به دلیل تعداد کارکردها و پیشرفت تکنولوژی ساعت های هوشمند، نوع ساعت با صفحه نمایش لمسی سال به سال محبوبیت بیشتری پیدا می کنه. از نظر خیلی افراد، جالب ترین نوع ساعت ها هستن. انتظار میره که این ساعت اصلی ترین نوع ساعت توی دهه های آینده باشه.

برای خرید ساعت صفحه لمسی (هوشمند) میتونین از لینک زیر استفاده کنین. 

راهنمای خرید ساعت بر اساس نوع موتور

متداول ترین دسته بندی ساعت، دسته بندی بر  اساس نوع موتور و حرکت هستش. سه نوع حرکت اصلی وجود داره: کوارتز، اتوماتیک و مکانیکی.

با این حال، تا اونجا که ممکنه از موضوع خارج میشیم، نگاهی کوتاه به محبوب ترین انواع موتور و حرکتشون میندازیم.

∎ راهنمای خرید ساعت بر اساس نوع موتور: ساعت های کوارتز

ساعت کوارتز

ساعت های کوارتز نوعی ساعت هستند که از کریستال کوارتز برای نشان زمان استفاده می کنند. یک کریستال در زیر مدار سیگنالی با فرکانس مشخص تولید می کند و مدار توسط یک باتری تغذیه می شود. این نوع ساعت از دقت بیشتری نسبت به سایر ساعت ها برخوردار است و اغلب اوقات قیمت کمتری نیز دارد.

ساعت‌های کوارتز همیشه با باتری کار می‌کنند و داشتن نمایشگر دیجیتال برای آن‌ها غیرعادی نیست. بسیاری از مردم به دلیل قابل اعتماد بودن و مقرون به صرفه بودن ساعت های کوارتز را انتخاب می کنند. هزینه مونتاژ یک ساعت کوارتز، اغلب، بسیار کمتر از تولید  و ساخت یک ساعت اتوماتیک با کیفیت است.

در حالی که کاردست ساعت‌های کوارتز معمولاً به اندازه نمونه‌های اتوماتیک نیست ولی مدل‌های ساعت کوارتز به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارند (به غیر از تعویض باتری هر یا دو سال یکبار).

ساعت‌های کوارتز مفهومی نسبتاً تازه هستند، زیرا اولین مدل توسط سیکو در سال ۱۹۶۹ معرفی شد – عرضه‌ای که انقلاب تکان دهنده کوارتز را آغاز کرد. این نوع ساعت‌ها از آن زمان به یکی از پایه‌های اصلی بازار ساعت تبدیل شده‌اند.

ساعت های کوارتز در ابتدا به عنوان ساعت های پست تر از ساعت های مکانیکی سنتی در نظر گرفته می شدند. آن‌ها به‌عنوان ساعت های ارزان‌قیمت در نظر گرفته می‌شدند – ساعتی که فقط برای کسانی که نمی‌توانستند ساعتی بهتر و مکانیکی بخرند، خریداری میشد.

با این حال، با گذشت سال ها و پیشرفت فناوری، ساعت های کوارتز به آرامی نظر مردم را تغییر دادند. در اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰، آنها بین مردان و زنان محبوبیت بیشتری پیدا کردند.

برای خرید ساعت کوارتز میتوانید از لینک زیر کمک بگیرید.

∎ راهنمای خرید ساعت بر اساس نوع موتور: ساعت های اتوماتیک

ساعت اتوماتیک

برخلاف ساعت‌های کوارتز، ساعت‌های اتوماتیک نیازی به باتری ندارن، چون مکانیسم‌ ساعت توسط فنری تغذیه میشه که با حرکت دست کاربر انرژی میگیره. این نوع ساعت به ساعت های خود سیم پیچ یا حرکت دائمی هم معروف هستن.
 ساعت اتوماتیک سه نوع اصلی داره:

  • اونایی که روتور مرکزی دارن
  • اونایی که آونگ دارن
  • اونایی که چرخ تعادل دارن

ساعت های روتور مرکزی رایج ترین نوع ساعت اتوماتیک هستن. اونا دارای وزنه ای هستن که روی یه محور مرکزی می چرخه، که فنر اصلی ساعت رو حرکت میده.

ساعت‌های آونگی دارای وزنی هستن که به جلو و عقب می‌چرخن، که فنر اصلی ساعت رو حرکت میدن.

ساعت‌های چرخ بالانس دارای یه چرخ تعادل و فنر هستن که برای ایجاد انرژی توی ساعت نوسان دارن.

همه ساعت های اتوماتیک دارای مکانیزم روتور هستن که بخشی از ساعت که فنر اصلی هست رو حرکت میدن. روتور توی قسمت پشتی ساعت قرار داره و معمولاً از پشت قاب ساعت که شفاف هستش دیده میشه.

روتور به فنر اصلی متصله که یه فنر پیچ داره که انرژی رو ذخیره می کنه. فنر اصلی با کارکردن ساعت باز میشه و روتور اون رو به سمت بالا می پیچه.

مزیت اصلی ساعت اتوماتیک اینه که بر خلاف ساعت‌های با حرکت مکانیکی دستی که در ادامه اونو توضیح میدیم، نیازی به ست کردن روزانه نداره.

مکانیزم روتور فرآیند سیم پیچ رو به طور خودکار انجام میده، بنابراین ساعت حتی اگه برای مدتی از اون استفاده نشه، به کار خودش ادامه میده. این به ویژه برای ساعت هایی که به صورت روزانه استفاده نمیشن مفیده.

عیب اصلی یه ساعت اتوماتیک اینه که معمولا گرونتر از ساعت دستی هستن. ساعت‌های اتوماتیک نیاز به مکانیک پیچیده‌تری دارن و بنابراین تولیدشون گرون‌تر هستش.

∎ راهنمای خرید ساعت بر اساس نوع موتور: ساعت های مکانیکی

ساعت مکانیکی

ساعت های مکانیکی یکی از قدیمی ترین انواع ساعت ها هستن و قدمت اون به قرن شانزدهم بر میگرده.
اونها با استفاده از یه وزنه کوچک به اسم “چرخ تعادل” کار می کنن که به جلو و عقب نوسان می کنه و زمان رو تنظیم می کنه. این نوع ساعت از یه فنر اصلی تغذیه می کنه که باید با دست پیچیده بشه.

یکی از مزایای ساعت های مکانیکی اینه که دقت نسبتاً بالایی دارن، چون با حرکت چرخ تعادل تنظیم میشن و نیاز به سیم پیچی روزانه دارن. اونا همچنین نیازی به باتری ندارن.

نقطه ضعف ساعت‌های مکانیکی اینه که معمولاً گرون‌تر از ساعت‌های کوارتز هستن و نسبت به انواع کوارتز و اتوماتیک به سرویس‌های مکرر بیشتری نیاز دارن. همچنین، اونا معمولاً دارای قابلیت مقاومت ضعیف در برابر آب هستن.

ساعت‌های مکانیکی بیشتر مورد استقبال مجموعه‌داران و دوستداران سبک ساعت‌های قدیمی هستن. این به این دلیله که یه حرکت مکانیکی خوب ساعت یه قطعه هنر و مهندسی ترکیب شده هستش.

∎ راهنمای خرید ساعت بر اساس نوع موتور: ساعت های جنبشی (kinetic)

ساعت جنبشی

میتونیم بگیم که ساعت های جنبشی (kinetic) ترکیبی از کوارتز و مکانیزم های خودکار هستن.
آنها از بهترین ویژگی های هر دو نوع ساعت استفاده می کنن که به این معنیه که:

اونا برای کار کردن نیازی به باتری ندارن چون با حرکت جنبشی مچ دست شما شارژ میشن (درست مثل ساعت های اتوماتیک)
اونا به دلیل نحوه تبدیل حرکت روتور به برق (درست مثل ساعت های کوارتز) دقت بی نظیری دارن. 
بنابراین یه ساعت جنبشی چه جوری کار می کنه؟

ساعت دارای یه روتور وزنیه که هر زمان که ساعت حرکت می کنه، مثل ساعت اتوماتیک می چرخه. با این حال، بر خلاف ساعت های اتوماتیک با فنر اصلی، ساعت های جنبشی از یه دینام داخلی برای تبدیل حرکت روتور به برق استفاده می کنن. بعد این الکتریسیته توی یه سلول قدرت با ذخیره انرژی چند ماهه ذخیره میشه. ساعت هایی با نوع حرکت جنبشی منحصراً توسط سیکو تولید میشن.

برای خرید ساعت سیکو میتوانید از لینک زیر کمک بگیرین.

∎ راهنمای خرید ساعت بر اساس نوع موتور: ساعت های اسپرینگ درایو (Spring drive)

ساعت های اسپرینگ درایو

وقتی نوبت به پیدا کردن و خرید ساعت مناسب میرسه، خیلی از مردم تمایل دارن به سمت خرید ساعت هایی با حرکت فنر برن.
ساعت‌های درایو فنری (Spring drive) به دلیل دقت و قابلیت اطمینانشون شناخته شده هستن، اونا به انتخابی محبوب هم بین کاربران روزمره و هم بین کلکسیونرها تبدیل شدن.

ساعت‌های درایو فنری، درست مثل همتایان جنبشی، مکانیسم‌های خود سیم پیچی خودکار رو با دقت کوارتز ترکیب می‌کنن و حرکات فنری عملکرد قابل اعتمادتری نسبت به ساعت جنبشی ارائه میده. در واقع اونها یکی از پیشرفته ترین حرکات ساعتها رو دارن.

اما ساعت فنری درایو چه جوری کار می کنه؟

شبیه به ساعت‌های اتوماتیک، مدل‌های فنری درایو از یه فنر اصلی که انرژی رو ذخیره می‌کنه و از یه روتور مشابه برای شارژ فنر اصلی استفاده می‌کنه. از نظر زمان سنجی، درایو فنری به یه تنظیم کننده Tri-Synchro متکی هستش. همچنین دارای یه مدار مجتمع و یه کریستال کوارتز برای اطمینان از دقت ساعت هستش.

درست مثل ساعت های جنبشی، مکانیزم فنر محرک منحصراً توسط سیکو تولید میشه. می‌تونین اون رو توی مجموعه‌های برتر متعلق به سیکو از Grand Seiko و Credor پیدا کنین.

برای خرید ساعت سیکو میتونین از لینک زیر کمک بگیرین.

راهنمای خرید ساعت بر اساس نوع موتور: ساعت های کرنومتر (chronometer)

ساعت های کرنومتر

ساعت کرنومتر (chronometer) نوع خاصی از ساعته که به دلیل دقت بالا مورد توجه هستن.
این ساعت‌ها توسط یه سازمان رسمی تست شده و تایید شدن تا استانداردهای بسیار دقیقی رو برآورده کنن و به این ترتیب یکی از معتبرترین و دقیق‌ترین ساعت‌های موجود هستن.

زمان‌سنج‌ها شکاف‌ها و نکات منفی ساعت‌های خودکار رو پر می‌کنن، ساعت‌هایی که معمولاً به خوبی ساخته میشن اما به دقت ساعت‌های کوارتز نیستن.

کرونومترها از مواد باکیفیت ساخته میشن که به راحتی در اثر تغییرات دما منبسط یا منقبض نمیشن. حرکت اون هم از سایرین پیشرفته تر هستش و به ساعت امکان میده که دقیق تر باشه.

چند عامل مختلف وجود داره که به دقت ساعت کرنومتر کمک می کنه.

توی مرحله اول، حرکت ساعت باید با دقت و با مشخصات دقیق ساخته بشه. چرخ دنگ (escapement) مکانیزمیه که آزاد شدن انرژی توی ساعت رو تنظیم می کنه هم باید خیلی دقیق باشه.

برای اینکه یه ساعت به طور رسمی به عنوان یه کرنومتر نام برده بشه، باید یه سری آزمایش رو انجام بده که برای ارزیابی دقت اون طراحی شده. این آزمایشات توسط یه نهاد مستقل مثل COSC (Contrôle Officiel Suisse des Chronomètres) انجام میشه.

ساعت های مهر شده با گواهی COSC معمولا بسیار کمن و ساعت ها بسیار گرون هستن.

سخن آخر

حالا که تا آخر مقاله رو خوندین، پس معلومه حسابی جذب ساعت و انواع اون شدین و نیاز به راهنمای خرید ساعت داشتین. این تازه بخش اول این مقاله عالی بود برای خوندن بخش های دو و سه و پیدا کردن ساعت مناسب خودتون روی لینک های زیر کلیک کنین. 

اگه سوالی درباره هر برند ساعتی، خرید ساعت خاص یا تعمیرات یا هر سوال مرتبط به ساعت مچی داشتین، ما ۲۴ ساعته پاسخ گوی شما هستیم. فقط کافیه به قسمت تماس با ما برین و سوالتونو از ما بپرسین. پس منتظر چی هستین دست به کار بشین! خوشحال میشیم نظرتونو درباره این مقاله برای ما بنویسید.

چند سوال مهم درباره خرید و راهنمای خرید ساعت: 

برای انتخاب و خرید ساعت مچی باید به برند ساعت، نمایشگر ساعت، سبک و قابلیت های ساعت، نوع موتور و در نهایت به قیمت آن توجه کنیم. در این مقاله دیجی زمان(مقاله بالا) همه این ویژگی ها به طور کامل توضیح داده شده است تا بتوانید به راحتی ساعت مورد علاقه خود را پیدا و خریداری کنید.

“فروشگاه دیجی زمان” تمام محصولات خود را با ضمانت اصالت کالا، به صورت اینترنتی و حضوری به فروش می رساند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
اشتراک گذاری