قدیمی ترین ساعت های جهان کدامند؟ (معرفی 10 ساعت قدیمی)
قدیمی ترین ساعت های جهان کدامند؟ (معرفی 10 ساعت قدیمی)

با نگاهی به لیست قدیمی ترین ساعت های جهان، ممکنه که گمراه بشین و فکر کنین که تاریخچه ساعت ها توی بهترین حالت سه قرن قدمت دارن.

 

اما این خیلی از واقعیت دوره!

 

انسان‌ها از خیلی زمان های قدیم به توانایی اندازه گیری زمان اهمیت زیادی میدادن. روش‌های طبیعی، مثل استفاده از گذر خورشید و ماه، توسط نیاکان ما برای تشخیص زمان مورد استفاده قرار می‌گرفت. مصری‌ها توی حدود ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد اُبِلیسک  یا هِرم‌سنگ (ستون سنگی چهارگوش و بلند با نوک هرمی که گفته میشه برگزیدن شکل هرم برای همانندسازی با یه پرتوی سنگ شدهٔ قرص خورشید بوده‌) میساختن که اولین ساعت‌های ساخت بشر بشمار میرن.

 

با پیشرفت تکنولوژی ساعت، مردم بیشتر به ساعت های قابل حمل علاقه مند شدن. این ساعت‌های اولیه، حلقه‌هایی روی خودشون داشتن که می‌تونستن به زنجیر متصل بشن و به اونها رو به گردن بندازن و همچنین میتونستن از اونها به عنوان ساعت‌های رومیزی کوچک هم استفاده کنن. اونها همچنین به اندازه کافی ریز بودن که بشه اونها رو توی دست گرفت و حمل کرد.

 

توی اوایل قرن شانزدهم، اولین ساعت ها توی سراسر اروپا، به ویژه توی آلمان ساخته شد. خیلی از مدل های اولیه به طور قابل توجهی به خوبی نگهداری شدن و تا به امروز توی موزه ها وجود دارن.

 

بنابراین، قدیمی ترین ساعت های جهان چند ساله هستن؟

 

مطمئناً بزرگتر از اون چیزی که انتظار داریم. توی این مقاله میخوایم ۱۰ تا از قدیمی ترین ساعت های جهان که به عنوان نقاط عطف واقعی توی توسعه صنعت ساعت شناسی به شمار میرن رو بهتون معرفی کنیم.

 

ما با “جوان ترین” مدل شروع می کنیم که به قرن هفدهم بر میگرده.

 قدیمی ترین ساعت های جهان:

۱.قدیمی ترین ساعت های جهان: ساعت پیوریتان (Puritan) از ادوارد ایست (Edward East)

  • سال ساخت ۱۶۴۰ 
  • ساخته شده توسط ادوارد ایست
  • مکان: لندن، انگلستان
ساعت پیوریتان (Puritan) توسط ادوارد ایست (Edward East)

توی طول قرن هفدهم، ادوارد ایست یه ساعت ساز برجسته توی لندن بود. ایست که اول به عنوان زرگر آموزش دیده بود، ساعت ساز اصلی پادشاه چارلز دوم بود و همچنین برای پادشاه چارلز اول هم ساعت می ساخت. ایست همچنین یکی از بنیانگذاران شرکت ساعت سازان لندن توی سال ۱۶۳۱ بود.

 

ایست توی قرن هفدهم یه ساعت پیوریتن ساده و بدون تزئینات تولید کرد. گفته میشه که مینیمالیسم شدن و ساده شدن شکل ساعت ها، واکنشی به ساعت‌های پیچیده‌تر و درخشان‌تر دهه‌های گذشته بوده. با این حال، از حدود سال ۱۶۲۵، ظاهراً ساعت‌هایی از همین نوع توی شهرهای هارلم و لاهه هلند هم تولید میشد.

 

این مدل نفیس دارای فنر اصلی چرخ دنده مارپیچ، ساعت سنجاق دار با طرح گل روباز فوق العاده، عقربه ای به سبک مصری هستش.

۲. قدیمی ترین ساعت های جهان: ساعتی از یوهان پوسدوفر (Johan Possdorfer)

  • سال ساخت ۱۶۳۰ 
  • ساخته شده توسط یوهان پوسورفر
  • مکان: درسدن، آلمان
ساعتی از یوهان پوسدوفر (Johan Possdorfer)

این ساعت زیبای کریستال سنگی، توی اواسط قرن هفدهم توسط یه ساعت ساز آلمانی به نام یوهان پوسدوفر طراحی شده.

 

اعتقاد بر اینه که همکاری مثمر ثمر پوسدوفر با جابست بورگی، ساعت ساز برجسته سوئیسی، زمانی که هر دو توی پراگ برای شاهزاده کارل اول کار می کردن، باعث ساخت این ساعت شده و پوسدوفر اسرار فنی بورگی رو یاد گرفته.

 

با پیروی از استراتژی و دانش بورگی، پوسدوفر ساعتی با ضرب هم گذر ایجاد کرد که تا زمان اختراع فنر تعادل، اون رو به یکی از دقیق‌ترین زمان‌سنج‌های قابل حمل تبدیل کرد. این ساعت در حال حاضر توی موزه Grünes Gwölbe (موزه طاق سبز توی درسدن آلمان) به نمایش گذاشته شده، اگرچه اعتقاد بر اینه که توی زمانی که پوسدوفر هنوز توی پراگ بوده ساخته شده.

 

این ساعت دارای صفحه میناکاری شده هستش که فقط ساعت و نیم ساعت رو ثبت می کنه. اندازه کوچک اون به جای دقت اون قابل توجه هستش.

۳. قدیمی ترین ساعت های جهان: ساعت زنگ هشدار و تقویم از نیکولاس فورفیکت (Nicolas Forfaict)

  •  سال ساخت ۱۶۱۰
  • ساخته شده توسط نیکلاس فورفیکت 
  • مکان: پاریس، فرانسه
ساعت زنگ هشدار و تقویم توسط نیکولاس فورفیکت (Nicolas Forfaict)

این ساعت، ساعت پاریسی متعلق به اوایل قرن هفدهمه که توسط ساعت‌ساز فرانسوی نیکلاس فورفیکت اختراع شده، چون یکی از اولین‌ ساعت هایه که دارای عملکردهای اضافی هستش، خیلی مورد توجه هستش.

 

این ساعت مجهز به ساعت زنگ دار و همچنین تقویمی بوده که فاز ماه رو توی طول چرخه ماهانه اون نمایش میداده. این ساعت همچنین به کاربر کمک میکرده که ببینه نور ماه بعد از غروب خورشید چقدر طول می کشه.

 

 

قاب و صفحه ساعت با نقوشی از شاخ و برگ های پر و تزئینات گروتسک (وابسته به سبک نقاشی یا مجسمه سازی و غیره که توی اون انسان و حیوان با گل و شاخ و برگ و میوه به طور عجیب و غریبی در هم آمیخته شدن) حکاکی شده که مورد دوم بر اساس حکاکی های هنرمند فرانسوی ژاک اندروئه دوسرسو (Jacques Androuet DuCerceau) هستش. کناره های ساعت یا همون بند کیس، سوراخ شده تا صدای ساعت (۱-۱۲) روی زنگی که به قسمت داخلی پایین قاب متصل میشه شنیده بشه.

 

 

ساعت‌ها و نیم ساعت‌ها توی حلقه نقره‌ای که با یه عقربه به صفحه وصل شده مشخص میشن. سن ماه توی چرخه ماهانه اش با یه دست کوچک متصل به دیسکی که توی داخل حلقه فصل می چرخه نشون داده میشه و مراحل ماه از طریق روزنه ای توی دیسک نمایش داده میشه.

 

 

علاوه بر این، طول نور ماه بعد از غروب ممکنه توی مرز قرص خونده بشه و یه نما توی وسط، تغییرات توی فاصله زاویه ای بین خورشید و ماه توی زودیاک (به منطقه دایره شکلی از آسمان گفته می‌شه که شامل ۱۲ صورت فلکی (۱۲ برج) هستش) رو نشون بده، که به دلایل نجومی این ویژگی مفید هستش.

۴. قدیمی ترین ساعت های جهان: Clock Watch از مایکل نوون (Michael Nouwen)

  •  سال ساخت ۱۶۱۰
  • ساخته شده توسط مایکل نوون
  • مکان: لندن، انگلستان
ساعت ساعت توسط مایکل نوون (Michael Nouwen)

نام «Clock Watch» از نحوه ضربه گاه شمار ساعت گرفته شده! این زنگ توی داخل محفظه قرار داده شده و دارای بریدگی هایی هستش که صدای زنگ به وضوح شنیده بشه.

 

 

این مدل زیبای ساعت توسط یه ساعت ساز فلاندری به نام مایکل نوون که توی اوایل قرن هفدهم توی لندن کار می کرد ساخته شده. اندکی بعد از ساخت ساعت Clock Watch، نوون درگذشت و ساعت رو توی موزه هنر متروپولیتن که تا به امروز به نمایش گذاشته شده، باقی گذاشت.

 

 

عقربه ساعت از فولاد آبی رنگ هستش، در حالی که بدنه و صفحه از برنج طلاکاری شده ساخته شده. این ساعت به لطف سوراخکاری و حکاکی دقیق فلزات، به همون اندازه که یه جواهر یا نمایشگره، یه نمایش دهنده زمان هم هستش.

۵. قدیمی ترین ساعت های جهان: ساعت جورج کوچک (Lesser George) از نیکلاس والین (Nicholas Vallin)

  •  سال ساخت ۱۶۰۰
  • ساخته شده توسط نیکلاس والین
  • مکان: لندن، انگلستان
nicholas vallin watch 1

نیکلاس والین این ساعت رو توی سال ۱۶۰۰ طراحی کرد و که این ساعت دارای یه بدنه تزئین شده خیره کننده هستش. نشان انگلیسی Order of the Garter (نشان بند جوراب از نشان‌های درباری و اشرافی انگلستان هستش که توسط پادشاه (ملکه) انگلستان اعطا میشه) که توسط پادشاه ادوارد سوم توی قرون وسطی تأسیس شد و هنوز هم فعاله، روی بدنه ساعت گنجانده شده.

 

روی بدنه ساعت، سنت جورج، قدیس حامی نظم، در حال کشتن یه اژدها دیده میشه. بدنه توی درجه اول از طلا و مینا ساخته شده، با برنج طلاکاری شده و فولاد برای قسمت اصلی ساعت استفاده شده. این ساعت هم ساعت و هم نمادی از عضویت یه شوالیه توی نشان انگلیسی Order of the Garter بوده.

۶. قدیمی ترین ساعت های جهان: ساعت راک (Rock) با قاب کریستالی اثر فرد ناشناس

  •  سال ساخت ۱۵۶۰
  • ساخته شده توسط فرد ناشناس
  • مکان: آلمان
ساعت راک (Rock) با قاب کریستالی اثر فرد ناشناس

یکی از قدیمی ترین نمونه های ساعت طراحی شده برای استفاده به عنوان جواهرات، این ساعت قرن شانزدهمی با پوشش کریستال سنگی هستش. بعضی از افراد اصالت این ساعت رو زیر سوال بردن چون توی مقایسه با سایر ساعت های همون دوره نسبتا کوچک هستش.

 

 

از سوی دیگه روی ساعت حروف اول H.K و تاریخ ۱۵۳۰ نوشته شده. علاوه بر این، تحقیقات نشون داده که انگار این ساعت با ساعت‌های رنسانس دیگه ای ترکیب شده. به نظر میرسه بدنه کریستال سنگ ساعت توی اوایل قرن هفدهم اضافه شده.

۷. قدیمی ترین ساعت های جهان: ساعت درام (Drum) قابل حمل توسط کریستوف شیسلر (Christoph Schissler)

  •  سال ساخت ۱۵۵۰
  • ساخته شده توسط کریستوف شیسلر
  • مکان: آگسبورگ، آلمان
ساعت درام (Drum) قابل حمل توسط کریستوف شیسلر (Christoph Schissler)

کریستف شیسلر ساعت درام قابل حمل رو که الان توی موزه هنر والترز توی بالتیمور، مریلند نگه داری میشه، بین سال‌های ۱۵۵۰ تا ۱۵۷۰ ساخته. قسمت بالای این ساعت درام شامل یه ساعت آفتابی بوده که می‌تونستن از اون برای تنظیم مجدد ساعت مکانیکی استفاده کنن و این ویژگی این ساعت رو به یکی از دقیق‌ترین ساعت‌های اولیه و قدیمی تبدیل کرده. 

 

 

این ساعت همچنین با نقوش حیوانات و گیاهان حکاکی شده که نشون میده محصولی رده بالا و ارزشمند هستش. هنری والترز توی سال ۱۹۳۱ ساعت درام قابل حمل رو به موزه هنر والترز داد. مشخص نیستش که این ساعت چه زمانی به مالکیت آقای والترز دراومده.

۸. قدیمی ترین ساعت های جهان: ساعت ملانچتون  (Melanchthon) اثر پیتر هنلین (Peter Henlein)

  •  سال ساخت ۱۵۳۰
  • ساخته شده توسط پیتر هنلین
  • مکان: نورنبرگ، آلمان
ساعت ملانچتون  (Melanchthon) اثر پیتر هنلین (Peter Henlein)

ساعت ملانچتون قدیمی ترین ساعت بدون تاریخ جهان هستش که به نام مالک اصلی اون فیلیپ ملانچتون نامگذاری شده. توی پایین ساعت “PHIL[IP]. MELA[NCHTHON]. GOTT. ALEIN. DIE. EHR[E]. 1530حک شده (فیلیپ ملانچتون، شکوه تنها خدا، ۱۵۳۰). ساعت ملانچتون فاقد امضای رسمی ساعت ساز هستش، اگرچه از نظر سبک با ساعت های دیگه قرن شانزدهمی تولید شده توسط ساعت ساز مشهور پیتر هنلین شبیه هستش. از این رو افراد زیادی این ساعت رو به اون نسبت میدن.

 

ساعت ملانچتون مثل دیگه ساعت‌های اولیه دارای پایه‌های کوچکی بود که به اون اجازه می‌داد به عنوان یه ساعت رومیزی کوچک استفاده بشه و همچنین حلقه‌ای کوچک که به اون امکان اتصال به گردنبند یا زنجیر رو می‌داد.

 

این ساعت قادر بود ۱۲ تا ۱۶ ساعت تنها با یه سیم پیچ کار کنه و زمان رو توی نزدیکترین نیم ساعت اعلام کنه.

۹. قدیمی ترین ساعت های جهان: ساعت جیبی توسط پیتر هنلین (Peter Henlein)

  •  سال ساخت ۱۵۱۰
  • ساخته شده توسط پیتر هنلین
  • مکان: نورنبرگ، آلمان
ساعت جیبی توسط پیتر هنلین (Peter Henlein)

دومین ساعت توی این لیست با منشأ نامشخص، ساعت جیبی طبلی شکل هستش که برای قرن ها افراد تصور میکردن قدیمی ترین ساعت جهان باشه. از آنجایی که ظاهراً توسط پیتر هنلین توی سال ۱۵۱۰ طراحی شده، این ساعت به ساعت جیبی هنلین معروف هستش. در نتیجه، هنلین تا حد زیادی به خاطر ارائه اولین ساعت مکانیکی به جهان توی سال ۱۵۱۰ شناخته و مشهور شده.

 

منشا واقعی ساعت جیبی هنلین مشخص نیستش. در حالی که ممکنه قدمت عناصر ساعت به قرن شانزدهم برگرده، ولی تصور میشه که «امضای» هنلین بعداً اضافه شده چون خراش‌های قبلی رو پوشش میده.

 

علاوه بر این، تصویربرداری کامپیوتری مدرن نشون میده که خیلی از اجزای داخلی ساعت جیبی در اصل به هم تعلق نداشتن. به هر حال، صرف نظر از اصل بودن ساعت جیبی هنلین، گفته میشه که این ساعت یکی از قدیمی ترین ساعت های جهان هستش.

۱۰. قدیمی ترین ساعت های جهان: ساعت پوماندر (Pomander) اثر پیتر هنلین (Peter Henlein)

  •  سال ساخت ۱۵۰۵
  • ساخته شده توسط پیتر هنلین
  • مکان: نورنبرگ، آلمان
ساعت پوماندر (Pomander) اثر پیتر هنلین (Peter Henlein)

 لیست قدیمی ترین ساعت های جهان ساعت رو با معرفی ساعت پوماندر به پایان میرسونیم.  ساعت پوماندر توی سال ۱۵۰۵ توسط پیتر هنلین، که به عنوان خالق ساعت شناخته میشه، پس از بررسی عمیق کمیته ای متشکل از چندین متخصص توی منطقه خودش، ساخته شده.

 

 

ساعت پوماندر یه ساعت قابل حمل کوچکه، نه یه ساعت به معنای امروزی! این ساعت اولین بار توی سال ۱۹۸۷ پیدا شده و از اون زمان به دلیل سوء ظن اولیه مبنی بر تقلبی بودن اون بارها دست به دست و بررسی شده.

 

 

با اینکه کمیته شواهد قانع‌کننده‌ای ارائه کرده که ساعت پوماندر توسط هنلین تولید شده و به سال ۱۵۰۵ برمیگرده، خیلی از افراد شک دارن که این ساعت واقعاً توسط هنلین ساخته شده باشه.

سخن آخر

همون طور که خوندین و دیدن، قدمت ساعت و ساعت سازی خیلی زیادتر از چیزیه که فکر میکردیم. ما توی این مقاله بهتون ۱۰ تا از قدیمی ترین ساعت های جهان رو معرفی کردیم. امیدوارم که براتون مفید بوده باشه.

 

 

حالا که تا آخر مقاله رو خوندین، پس معلومه حسابی به ساعت علاقه دارین و یه ساعت باز حرفه ای هستین. من یه پیشنهاد خوب براتون دارم، اگه دوست دارین مدل های موجود ساعت های اورجینال برندهای دیجی زمان رو ببینی و یکی از اون خوشگلارو بخری، روی اینجا کلیک کن.

 

 

اگه سوالی درباره هر برند ساعتی، خرید اون یا تعمیرات یا هر سوال مرتبط به ساعت مچی داشتین، ما ۲۴ ساعته پاسخ گوی شما هستیم. فقط کافیه به قسمت تماس با ما برین و سوالتونو از ما بپرسین.

 

 

پس منتظر چی هستین دست به کار بشین!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای
اشتراک گذاری