ساعت رولکس: هر آنچه که باید در مورد ساعت های رولکس بدانید
ساعت رولکس: هر آنچه که باید در مورد ساعت های رولکس بدانید

رولکس یکی از مشهورترین تولید کنندگان ساعت هستش که از سال ۱۹۰۵ ساعت تولید می کنه. برای کسایی که کلکسیونر نیستن یا با برندهای ساعت آشنا نیستن، رولکس مترادف با ساعت های لوکس و گران قیمت هستش. چه شما یکی از این ساعت های خاص رو داشته باشین، چه بخواین یکی از این خوشگلارو بخرین، خوبه که اطلاعات کافی در مورد این برند ساعت مچی داشته باشین. توی این مقاله ما درباره موارد زیر توضیح میدیم:

  • ظهور رولکس
  • نوآوری ها و اختراعات
  • دنیای رولکس
  • رولکس غیر انتفاعی
  • تولید فعلی و مدل های متوقف شده
  • شماره سریال رولکس

ظهور رولکس

رولکس توی سال ۱۹۰۵ توسط هانس ویلسدورف ۲۴ ساله و برادر همسرش آلفرد دیویس توی لندن تأسیس شد، ابتدا با اسم ویلسدورف و دیویس شناخته شد. ویلسدورف و دیویس در اصل موتور ساعت هارو از یه شرکت و قاب اونا رو هم از یه شرکت دیگه میخریدن و مونتاژ میکردن و در نهایت اونا رو توی جعبه های بریتانیایی قرار می دادن و به جواهر فروشی ها میفروختن. از این طریق، این زوج نام تجاری خودشون رو توسعه دادن. توی سال ۱۹۰۸، وقتی که ویلزدورف اسم و نشان تجاری رولکس رو ثبت کرد، این شرکت به طور رسمی پا گرفت.

تاریخچه ساعت رولکس

رولکس از کجا اومد؟

اسم «رولکس» از اسم خونوادگی ساعت‌سازان نیومده. پس از کجا اومده؟! ویلسدورف موسس رولکس گفته که این اسم در حالی که سوار گاری اسبی بوده «غول چراغ جادو رولکس رو توی گوشش [او] زمزمه کرده». اسمی که به راحتی قابل یادآوری و گفتن به هر زبانی هستش. در حالی که این برند توی لندن شروع به کار کرد، بعد از ثبت نشان تجاری و گرفتن علامت تجاری، به سرعت دفتر خودش رو توی لشو دو فوند( La Chaux-de-Fonds)، سوئیس افتتاح کرد.

ویلسدورف همیشه برای دقت توی زمان‌سنجی مشهور بود و توی سال ۱۹۱۰ ساعت رولکس اولین ساعت مچی بود که گواهینامه دقت کرونومتریک سوئیس رو داشت. توی سال ۱۹۱۹، این برند از انگلستان به ژنو نقل مکان کرد. توی سال ۱۹۲۰، اسم این شرکت رسما به Montres Rolex S.A (برای Société Anonyme یا یه شرکت محدود) و بعداً به Rolex S.A تغییر کرد.

نوآوری ها و ثبت اختراعات

تاریخچه ساعت رولکس با تاریخچه ساعت سازی توی دهه ۱۹۰۰ گره خورده. رولکس دارای بیش از ۵۰۰ اختراع مختلف از زمان شروع خودش هستش. این تعجب آور نیستش چون بیش از ۲۰۰۰ کارمند فقط توی تولید و مونتاژ موتور ساعت رولکس کار میکنن. این شرکت همچنین دارای چندین بخش تحقیق و توسعه هم هستش که توی این بخش به همه چیز از ساخت کارآمد و فلزات گرفته تا آزمایش می‌پردازن.

 

اولین ساعت ضد آب رولکس

توی سال ۱۹۲۶، صنعت ساعت شاهد یه تغییر مهم بود که شاید یکی از مهم ترین نقاط عطف توی ساعت سازی مدرن باشه. رولکس اولین قاب ضد آب رو با استفاده از تاج پیچ دار، پشت قاب و تاج سیم پیچی اختراع کرد. اسمش رولکس اویستر (Rolex Oyster) به معنی صدف بود. این ساعت توسط مرسدس گلیتزه، شناگر حرفه ای بریتانیایی و اولین زنی که کانال مانش رو شنا کرد، آزمایش نهاییش رو انجام داد.

اولین ساعت رولکس ضدآب

توی سال ۱۹۲۷، هانس ویلسدورف از اون خواست که ساعت اویستر رو برای شنا توی کانال مانش به گردنش ببنده. باز هم ساعت زمان دقیق رو توی آب سرد دریا و ساعت‌ها غوطه‌ور شدن توی آب دقیق و بدون نقص نشون داد. همچنین رولکس برای تبلیغ ساعت ضدآبش، مخازن ماهی رو توی ویترین مغازه هاش قرار داد و ساعت Oyster رو زیر آب گذاشت تا ویژگی های ضد آب این ساعت جذاب رو به همه نشون بده.

 

موتور پریچوال

تنها چند سال بعد از اختراع ساعت Oyster ضد آب، رولکس به نوآوری خودش ادامه داد و موتور پرپچوال (Perpetual) رو توی سال ۱۹۳۱ ساخت. امروزه ما موتور پرپچوال رو به اسم یه موتور خودکار یا خود کوک میشناسیم. توی سال ۱۹۳۱، موتور پرپچوال  ۳۶۰ درجه ای اختراع شد که انرژی رو به فنر اصلی منتقل میکرد و رولکس این مورد رو به ساعت Oyster اضافه کرد و مدل Oyster Perpetual رو خلق کرد.

با این حال، این موتور کاملا ضخیم بود. رولکس قاب رو برای جبران ضخامت بیشتر موتور تنظیم کرد و این شروع مدل‌های “Bubbleback” رولکس بود. امروزه موتورها نازک شدن و حتی به میکرو موتورهایی تبدیل شدن که ساعت‌های بسیار نازک رو میسازن.

ساعت رولکس خود کوک

تاریخ خودکار و DAY-DATE

اختراع دیگه ای که به مدل های Oyster Perpetual اضافه شد، تاریخ خودکار بود. این ساعت ها توی سال ۱۹۴۵ معرفی شدن. این مدل اولین ساعت خودکاری بود که دارای تاریخ روی صفحه بود.

همچنین Day-Date توی سال ۱۹۵۶ راه اندازی شد و اولین ساعتی بود که هم روز و هم تاریخ رو نشون میداد. این مدل توسط رئیس جمهور ایالات متحده، لیندون بی. جانسون، پوشیده شد و “ساعت رئیس جمهور” لقب گرفت. این مدل دارای یه بند پیوندی سه تکه متفاوت بود که رولکس اون رو بند پرزیدنت می گفت.

 

نوآوری های دیگه ساعت رولکس

ما توی این مقاله به تموم ۵۰۰ نوآوری رولکس اشاره نمی کنیم، اما توی ادامه چند نوآوری دیگه از این برند رو هم معرفی میکنیم:

  • فنر ساعت «بلو پاراگرام» (Parachrom Hairspring)
  • ضربه گیر پارافلکس (Paraflex Shock Absorber)
  • جاگذاری بزل سراکروم (Cerachrom Bezel Inserts)
  •  فنر «سیلوکسی» (Syloxi Hairspring)
  •  Chronergy Escapement
  • مواد و متریال اختصاصی رولکس

دنیای رولکس

از ابتدای راه اندازی این برند، هانس ویلسدورف همیشه ساعت های نوآورانه ای به دنیا عرضه میکرد. ساعت Oyster ضد آب که توی ۱۰ ساعت توی کانال آب به خوبی کار کرد درواقع شروع نوآوری های این برند بود. خوبه بدونین که رولکس توی سال ها فعالیتش توی بعضی از بزرگترین رویدادهای اکتشافی، ورزشی و سرگرمی هم شرکت داشته.

 

رویداد اکتشافی ساعت رولکس

با توجه به اینکه رولکس یه مجموعه کامل از ساعت هاش رو “Explorer” نامگذاری کرده، جای تعجب نداره که این سازنده ساعت سابقه ای توی اکتشاف داشته باشه. ویلسدورف دنیا رو آزمایشگاهی زنده ای میدید و ساعت‌هایش رو به ناشناخته‌ها میفرستاد.

ساعت رولکس Explorer

توی سال ۱۹۳۳، یه ساعت رولکس توی طول سفر هیوستون بر فراز کوه اورست پرواز کرد. بیست سال بعد، توی سال ۱۹۵۳، سر ادموند هیلاری و شرپا تنزینگ نورگی اولین مردانی بودن که بر روی قله اورست ایستادن. در حالی که به تیم اعزامی نمونه اولیه ساعت رولکس داده شده بود، گفته میشه که هیلاری ساعت‌ خودش رو توی کمپ اصلی گذاشته و به جای اون یه Smiths De Luxe دست کرده و نورگی هم رولکس به دست داشته. مدلی که نورگی به همراه داشت، مدل Oyster Perpetual ‘Bubbleback’ بود که بعد باعث ساخت ساعت رولکس سری Explorer شد که توی اواخر سال ۱۹۵۳ به بازار اومد.

 

رویداد عمق دریا ساعت رولکس

رسیدن به قله جهان برای ساعت رولکس کافی نبود، بخاطر همین رولکس به اعماق تاریک اقیانوس هم رفت. توی دهه ۱۹۵۰، ۱۹۶۰ غواصی به یه ورزش محبوب تبدیل شد و کاوش توی اعماق دریا امکان پذیر شده بود. توی سال ۱۹۶۰، تریست به عمیق ترین نقطه زمین، یه فرورفتگی ۱۰۹۱۶ متری به اسم Challenger Deep رفت. این شیرجه درواقع پنجمین و عمیق ترین شیرجه اون بود. چه چیزی به مچ اون بسته شده بود؟ Rolex Deep Sea Special.

ساعت رولکس

وقتی فشار به یه تن توی سانتی‌متر مربع یا ۱۰۰۰ برابر فشار سطح به یه جسم مثل ساعت میرسه، به طور معمول شیشه بیرونی اون باید ترک بخوره، اما ساعت رولکس Deep Sea Special آسیبی ندید. توی سال ۱۹۶۷ ساعت رولکس Sea-Sweller  ضد آب تا عمق ۱۲۲۰ متری (۴۰۰۰ فوت) رفت و اون هم هیچ آسیبی ندید.

یکی دیگه از کاوش های قابل توجه توی اعماق دریا برای رولکس توی سال ۲۰۱۲ بود زمانی که جیمز کامرون، فیلمساز و کاشف برنده اسکار، به اعماق اقیانوس رفت. این شیرجه، اولین شیرجه انفرادی توی اعماق اقیانوس و مشابه شیرجه تریست بود. این شناگر ساعت رولکس Deepsea رو روی بازوی خودش داشت. ساعت رولکس این غواص یه صفحه گرادیان آبی- مشکی شبیه به آب اقیانوس توی زمان شیرجه زدن داشت. ساعت رولکس Deepsea D-Blue دارای درجه ضد آب ۳۹۰۰ متر (۱۲۸۰۰ فوت) هست. اما عمیق ترین ساعت غواصی، (ساعتی با ارتفاع ۱۰۹۸۲ متر اما تست شده تا عمق ۱۵۰۰۰ متری مقاومت در برابر آب) متعلق به Omega Seamaster Ultra Deep Professional هستش.

 

رویداد ورزشی ساعت رولکس

رولکس قبلاً با شناگر حرفه‌ای گلیتز همکاری حرفه‌ای داشته و توی رویدادهای ورزشی توی طول سال‌ها با مشارکت توی گلف، قایقرانی، تنیس، مسابقات سوارکاری و موتوراسپرت برای این برند ادامه داشته. رولکس برای خیلی از این رشته های ورزشی حمایت مالی کرده و حتی این رویدادهای ورزشی بر روی مدل های رولکس هم تأثیرگذار بوده.

 

ورزش موتوری:

توی سال ۱۹۳۵، سر مالکوم کمپبل با شکستن سد ۳۰۰ مایل توی ساعت و پوشیدن یه رولکس اویستر، رکورد سرعت جهانی رو به اسم خودش ثبت کرد. توی سال ۱۹۵۵ قبل از ساخت ساعت رولکس مدل Reference 6234، رولکس در حال طراحی ساعت های مدرن (نه توی مدل سنتی Oyster) بود.

ساعت ورزشی رولکس

توی سال ۱۹۶۲، رولکس به‌عنوان زمان‌دار رسمی پیست بین‌المللی “Daytona” (دیتونا) انتخاب شد و ساعت رولکس مدل Cosmograph Reference 6239 برای جشن معرفی شد. به لطف مشارکت توی هر مسابقه، ساعت رولکس توی ابتدا با نام مستعار “Daytona” و “La Mans” شناخته شد. تا سال ۱۹۶۵ بود که همه انواع اون شامل Daytona بود که روی صفحه در کنار Cosmograph چاپ می شد.

جالبه بدونین که، یکی از کمیاب‌ترین مدل‌های Daytona (دیتونا)، بعد از اینکه این بازیگر توی دهه ۱۹۷۰ رانندگی با ماشین‌های مسابقه‌ای رو شروع کرد، به اسم «پل نیومن» شناخته می‌شد. این مدل‌ها به‌طور باورنکردنی کمیاب هستن. این ساعت ها دارای یه مرجع اصلی ۶۲۳۹ با نشانگرهای بلوک برای شماره‌گیری‌های فرعی و خطوط متقاطع به جای نشانگر خط ساده استاندارد هستن. توی سال ۲۰۱۷، ساعت واقعی پل نیومن توی حراجی و به قیمت ۱۷.۷۵ میلیون دلار فروخته شد و اون به یکی از گران ترین ساعت های فروخته شده توی حراج تبدیل شد.

 

رویداد هنر و سینما ساعت رولکس

رولکس مدت‌هاس که توسط سلبریتی‌ها استفاده میشه، اما این برند به روش‌های بیشتری نسبت به پوشیدن اون با هنر گره خورده. رولکس یکی از حامیان بنیانگذار موزه آکادمی تصاویر متحرک هستش. حتی یه گالری برای بررسی رابطه رولکس و سینما وجود داره که شامل جیمز باند هم میشه. رولکس همچنین از سال ۲۰۱۶ حامی Greenroom توی اسکار بوده.

همکاری ساعت رولکس با هنر به این ختم نمیشه. رولکس حامی بعضی از معتبرترین رویدادهای موسیقی توی سراسر جهان از جمله کنسرت شب تابستانی توسط فیلارمونیک وین، جشنواره سالزبورگ، و جشنواره ویتسان در کنار بعضی از موسیقی‌دانان و رهبران ارکستر برتر هستش.

 

ابتکار مربی و حمایت:

توی سال ۲۰۰۲، رولکس برنامه مربی و محافظ رو راه اندازی کرد تا هنرمندان از سراسر جهان، توی نسل ها و رشته های مختلف رو دور هم جمع کنه. هدف رولکس کمک به تشویق انواع مختلف هنر برای انتقال به نسل‌ها و فرهنگ‌های بعدی هستش.

رولکس غیر انتفاعی

از همون ابتدا، برند رولکس خودش رو از دیگر سازندگان ساعت و شرکت ها متمایز کرد. ویلسدورف یه رهبر غیر متعارف بود که برای ابتکارات جدید و تمرکز بر تحقیق و توسعه پافشاری داشت.

ویلسدورف توی سال ۱۹۶۰ درگذشت و مالکیت Rolex S.A که شامل شرکت‌های فرعی مرتبط به هم مانند Tudor، به بنیاد Hans Wilsdorf واگذار شد. این بنیاد توی سال ۱۹۴۵ بعد از فوت همسر اول اون تأسیس شد. این بنیاد همچنان به تلاش برای نوآوری توی برند که مطابق با دیدگاه ویلسدورف هستش، تا امروز ادامه داده.

این بنیاد غیرانتفاعی از هنرها و فرهنگ‌ها حمایت می‌کنه، همونطور که توی برنامه مربی و محافظ دیده میشه، بورسیه تحصیلی به دانشجویان میده و به درخواست‌های خدمات اجتماعی دولتی و خصوصی پاسخ میده. ویلسدورف ژنو رو خونه خودش کرد و در زمان زندگی توی اونجا با جامعه و مردم همراه بود و به اونا کمک کرد و این امر امروزه هم از طریق بنیاد اون ادامه داره.

به دلیل وضعیت غیرانتفاعی و قانون سوئیس، این شرکت از مالیات سالانه ۵ میلیارد دلاری معاف هستش. کارهای وکمک های داخلی که معمولا خارج از مشارکت ها و حمایت های شناخته شده که توی وب سایت رولکس مشخص شدن باشن، به صورت پنهان انجام میشن. چند اقدام عمومی که توسط بنیاد صورت گرفته شامل دادن ۱۰۰ میلیون (از ۱۱۴ میلیون مورد نیاز) به مدرسه هنرهای کاربردی ژنو توی سال ۲۰۰۷ تا یه پردیس جدید و بزرگ ساخته بشه. همچنین طراحی و اجرا پلی که پل هانس ویلسدورف نام داره و بر روی رودخانه آروه قرار داره.

رولکس تولید فعلی و مدل های متوقف شده

رولکس توی طول تاریخ توی طراحی های خودش ثابت قدم بوده و تغییرات جزئی توی مدل ها ایجاد کرده. این برند در طول بحران کوارتز ثابت موند در حالی که خیلی از برندها تغییر کردن و در نهایت جای خودشون رو توی بازار از دست دادن. رولکس به میراث ساعت‌های ورزشی خودش ادامه داده و این ساعت‌های ورزشی توی دهه گذشته محبوب‌تر شدن.

این برند ساعت های خودش رو به دو دسته ساعت های کلاسیک یا ساعت های حرفه ای طبقه بندی می کنه.

 

ساعت های کلاسیک رولکس

در حال حاضر رولکس ۷ نوع ساعت کلاسیک تولید می کنه. این مدل ها عبارتن از:

 

OYSTER PERPETUAL

ساعت رولکس OYSTER PERPETUAL

ساعت اولیه ای که این برند ساخت و توی سال ۱۹۲۶ معرفی کرد. توی سال ۲۰۲۱، این مدل ساعت رولکس توی رنگ های زنده ای طراحی و معرفی شد که توی نسخه های گذشته دیده نمی شد. مدل‌های Oyster Perpetual با قاب ۲۸ تا ۴۱ میلی‌متر و طراحی کلاسیک و سبک بند Oyster متغیر هستش.

محدوده قیمت: ۳۵۰۰ تا ۱۶۵۰۰ دلار

 

DATEJUST

ساعت رولکس DATEJUST

مدل Datejust ساعت رولکس توی سال ۱۹۴۵ طراحی و ساخته شد و دارای ویژگی تاریخ خودکار توی صفحه Oyster Perpetual بود. امروزه دارای انواع قاب ها، صفحه ها و مواد از جمله فلزات گرانبها و فولاد ضد زنگ هستش. در حال حاضر قاب این مول ساعت رولکس بین ۳۱-۴۱ میلی متر هستش.

محدوده قیمت: ۴۰۰۰ تا ۸۲۹۵۰ دلار

 

DAY-DATE

ساعت رولکس DAY-DATE

مدل Day-Date ساعت رولکس اولین بار توی سال ۱۹۵۶ عرضه شد. این مدل ساعت رولکس فقط با رنگ طلای زرد، طلای سفید، پلاتین یا طلای Everose موجود هستش. نمایشگر روزهای هفته این مدل ساعت رولکس میتونه سفارشی به زبان های مختلف باشه. مدل‌های تولید کنونی این ساعت با قاب به اندازه‌های ۳۶ تا ۴۰ میلی‌متر هستن.

محدوده قیمت: ۱۷۹۵۰ تا ۸۳۹۵۰ دلار

 

SKY-DWELLER

ساعت رولکس SKY-DWELLER

مدل Sky-Dweller ساعت رولکس جدیدترین مدلیه که به خانواده رولکس اضافه شده  و توی سال ۲۰۱۲ عرضه شده. دارای سیستم “فرمان حلقه” برای تنظیم تقویم سالانه اس. این کار با بیرون کشیدن تاج و چرخوندن قاب به موقعیت های مختلف انجام میشه. این ساعت پیچیده ترین مدل رولکسه و اندازه قاب اون ۴۲ میلی متر هستش.

محدوده قیمت: ۲۱۹۵۰ تا ۵۶۹۵۰ دلار

 

CELLINI

ساعت رولکس CELLINI

Cellini رسمی ترین ساعت این برند هستش. در حالی که مدل های Oyster Perpetual، Datejust، یا Day-Date ممکنه کمتر از این مدل ساعت رولکس رسمی باشن و  مقاومت ۱۰۰ متری در برابر آب رو هم دارن ولی Cellini مدرن دارای مقاومت در برابر آب ۵۰ متر و ابعاد قاب ۳۹ میلی متر هستش.

محدوده قیمت: ۷۲۵۰ تا ۱۵۹۵۰ دلار

 

LADY-DATEJUST

ساعت رولکس LADY-DATEJUST

نسخه زنانه Datejust توی سال ۱۹۵۷ عرضه شد. در حالی که بخشی از خانواده Datejust هستش، ولی این ساعت رولکس با قاب ۲۸ میلی متری توی خانواده Lady-Datejust قرار میگیره. این مدل به‌خاطر قاب‌های جواهری و نشانگرهای خاص ساعت مشهور هستش. و با فلزات و گزینه‌های مختلف قاب طراحی و ساخته شده. ساعت زنانه Datejust، به ویژه قاب ۳۱ میلی‌متر اون، تنها مدل‌هایی هستن که دارای بند پرزیدنت خارج از خانواده Day-Date هستن.

 

PEARLMASTER

ساعت رولکس PEARLMASTER

مجموعه جواهرات ساعت رولکس مدل Pearlmaster Oyster Perpetual Datejust رو بسیار ویژه و خاص میکنه.  صفحه، قاب و بند همگی توی سطوح مختلف دارای جواهر هستن که هنر ساعت سازان رو به نمایش میذارن. بعضی از ساعت ها دارای یه قاب الماس ساده هستن در حالی که بعضی دیگه دارای صفحه کامل جواهری هستن. این مجموعه ساعت رولکس توی سال ۱۹۹۲ طراحی و ساخته شد و رولکس برای ساعت هایش از بهترین الماس ها استفاده میکند که توسط آزمایشگاه گوهرشناسی داخلی اونا به طور کامل بررسی شده.

 

ساعت های حرفه ای رولکس

رولکس توی ساعت سازی به طور مداوم برای طراحی ساعت های خاص و مناسب تلاش کرده. مدل های حرفه ای ساعت رولکس برای استفاده توی محیط های ویژه و همچنین توی زندگی روزمره طراحی شده.

 

EXPLORER

ساعت رولکس EXPLORER

ساعت رولکس مدل EXPLORER توی سال ۱۹۵۳ بعد از ارسال Oyster Perpetual به قله اورست ساخته شد. دارای قاب تقویت‌شده و صفحه‌ خوانا اس. توی سال ۱۹۷۱ EXPLORER II ساخته شد که دارای صفحه بزرگتر و عقربه ۲۴ ساعته متضاد بود. این دو مدل توی طول سال ها تغییرات جزئی داشته. مهم‌تر از همه، توی سال ۲۰۲۱، EXPLORER توی اندازه اصلی ۳۶ میلی‌متری خودش ساخته شد و Explorer II شاهد یه حرکت به‌روز شده با تنظیمات جزئی توی قابش بود.

محدوده قیمت: ۷,۴۵۰ تا ۱۵,۴۵۰ دلار

 

SUBMARINER

ساعت رولکس SUBMARINER

مجموعه Submariner توی سال ۱۹۵۳ ساخته شد و همچنین توی طول سال ها تغییرات جزئی رو شاهد بوده.توی سال ۲۰۲۰، این مجموعه شاهد افزایش اندازه کیس از ۴۰ میلی متر به ۴۱ میلی متر بود. این مدل با انواع فلزات موجود هستش و میتونه دارای نمایشگر تاریخ یا بدون اون باشه.

محدوده قیمت: ۱۰۹۵۰ تا ۱۴۴۹۵۰ دلار

 

COSMOGRAPH DAYTONA

ساعت رولکس COSMOGRAPH DAYTONA

دیتونا که توی سال ۱۹۶۳ معرفی شد و اسم خودش رو از مسیر سریع سرعت معروف فلوریدا گرفته و به یکی از پرطرفدارترین مدل های رولکس تبدیل شده. ای مدل ساعت رولکس با طلای سفید، طلای زرد، طلای Everose و پلاتین موجود هستش، Oystersteel یکی از محبوب ترین مدل میان کلکسیونرها اس. جدیدترین مدل های Oystersteel توی سال ۲۰۱۶ عرضه شدن و دارای قاب سرامیکی با صفحه سفید یا مشکی هستن.

محدوده قیمت: ۲۱۹۵۰ تا ۲۷۹۹۵۰ دلار

 

SEA-DWELLER

ساعت رولکس SEA-DWELLER

مدل Sea-Dweller ساعت رولکس توی سال ۱۹۶۷ با مقاومت در برابر آب ۴۰۰۰ فوت ساخته شد. توی سال ۲۰۰۸، Deepsea با درجه عمق ۱۲۸۰۰ فوت به فضا پرتاب شد. Deepsea همچنین با صفحه D-Blue برای شیرجه جیمز کامرون توی سال ۲۰۱۲ استفاده شد. امروزه ساعت رولکس مدل Sea-Dweller غواصی با قاب ۴۳ میلی متر Oystersteel یا دو رنگ و  Deepsea با قاب ۴۴ میلی متری موجود هستش.

محدوده قیمت: ۱۱۴۵۰ تا ۶۹۹۵۰ دلار

 

GMT-MASTER II

ساعت رولکس GMT-MASTER-II

مدل GMT-Master II ساعت رولکس توی سال ۱۹۸۲ عرضه شد و تکاملی از مدل اصلی GMT-Master بود. مدل امروزی دارای قاب‌های سرامیکی دو رنگ، عملکرد GMT با تنظیم سریع و ابعاد ۴۰ میلی‌متری هستش.

محدوده قیمت: ۱۳,۴۵۰ تا ۹۲,۹۵۰ دلار

 

YACHT-MASTER

ساعت رولکس YACHT-MASTER

Yacht-Master برای دنیای قایقرانی طراحی شد و توی سال ۱۹۹۲ معرفی شد. Yacht-Master II برای مسابقات رگاتا طراحی شده بود، با یه تایمر مخصوص رگاتا که میتونه شروع مسابقه رو شمارش معکوس کنه. Yacht-Master تولیدی فعلی دارای ابعاد ۳۷-۴۲ میلی متر هستش و توی نسخه های طلای سفید، طلایی Everose یا دو رنگ ساخته میشه در حالی که Yacht-Master II اندازه ۴۴ میلی متری داره و فقط با طلای زرد موجود هستش.

محدوده قیمت: ۷۹۵۰ تا ۴۳۹۵۰ دلار

 

MILGAUSS

ساعت رولکس MILGAUSS

Milgauss که توی سال ۱۹۵۶ معرفی شد، پرونده ساعت رولکس مدل Oyster رو به سمت دیگه ای برد. این بار، این مدل ساعت رو ضد مغناطیس کرد. در اصل، این مدل میتونه ۱۰۰۰ گاوس رو تحمل کنه. کلمه “mille” به زبان فرانسوی هزار میشه و ترکیبی برای نامگذاری این مدل ساعت رولکس هستش. امروزه این ساعت دارای یه عقربه ثانیه رعد و برق نارنجی زیبا یه کریستال سبز و یه صفحه مشکی یا آبی هستش که از مدل اصلی الهام گرفته شده. به لطف پیشرفت توی فناوری ساعت سازی، تخمین زده میشه که Milgauss میتونه سطوح خیلی بیشتری از مغناطیس رو تحمل کنه.

محدوده قیمت: ۹۹۵۰ تا ۱۲۲۵۰ دلار

 

AIR-KING

ساعت رولکس AIR-KING

GMT-Master تنها مدل برای هوانوردی نبود، در واقع اولین مدل ساعت رولکس برای هوانوردی بود. Air-King اصلی توی سال ۱۹۴۵ به عنوان بخشی از ساعت های ایر رولکس عرضه شد. این ساعترولکس برای نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا و خلبانان اون تولید شد. امروزه Air-King Reference 116900 با صفحه مشکی و اعداد بزرگ ۳،۶ و ۹ همراه با مقیاس دقیقه بزرگ در حال تولید هستش. این مدل توی سال ۲۰۱۶ پس از توقف تولید ایر کینگ قبلی (سال ۲۰۱۴) به بازار عرضه شد.

محدوده قیمت: ۴۴۵۰ تا ۹۹۵۰ دلار

 

مدل های متوقف شده ساعت رولکس

رولکس بیش از ۱۰۰ ساله که ساعت تولید می کنه. در حالی که خیلی از مدل های ساعت رولکس تولید میشن اما تعدادی از اونا متوقف شدن. این شامل مدل های  قابل توجهی مثل «بتمن» و «هالک» توی سال ۲۰۲۰ یا Air-King 114200 که توی سال ۲۰۱۴ متوقف شدن، نمیشه. مدل های زیرمدل های ساعت رولکس هستن که تولید اونا متوقف شده.

 

GMT-MASTER

ساعت رولکس GMT-MASTER

دومین منطقه زمانی اصلی رولکس، GMT-Master توی دهه ۱۹۵۰ معرفی شد و تا اواسط دهه ۱۹۸۰ زمانی که GMT-Master II عرضه شد، تولید می شد.

محدوده قیمت: ۱۳,۴۵۰ تا ۱۶,۹۵۰ دلار

 

OYSTERQUARTZ

ساعت رولکس OYSTERQUARTZ

در حالی که رولکس امروزه هیچ ساعت کوارتزی تولید نمی کنه، اویسترکوارتز رو توی طول بحران کوارتز دهه ۱۹۷۰ ساخت. آخرین مرجع این مدل ساعت رولکس تا سال ۲۰۰۱ در حال تولید بود.

محدوده قیمت: ۱۲۹۵۰ تا ۱۳۹۵۰ دلار

 

DATEJUST TURN-O-GRAPH

ساعت رولکس DATEJUST TURN-O-GRAPH

Turn-O-Graph توی سال ۱۹۵۳معرفی شد و یادآور Datejust هستش. این مدل قبل از مدل‌های GMT-Master و Submariner یه قاب چرخشی داشت. این مدل ها اولین مدل هایی بودن که توسط خلبان ها استفاده شدن. اسکادران تاندربرد نیروی هوایی ایالات متحده اینها رو برای محاسبات ناوبری استفاده می کرد. این مدل متوقف شد اما توی اوایل دهه ۲۰۰۰ مجدداً عرضه شد. نسخه مدرن این ساعت رولکس توی سال ۲۰۱۱ متوقف شد.

محدوده قیمت: ۷۹۵۰ تا ۹۲۵۰ دلار

شماره های سریال رولکس

تا سال ۲۰۱۱، با استفاده از شماره سریال، امکان تاریخ گذاری رولکس شما وجود داشت. پس از سال ۲۰۱۱ رولکس شروع به استفاده از شماره سریال های تصادفی کرد. شماره سریال ۴-۸ رقمی هستش. اعداد سریال تصادفی

 

کجا می توان شماره سریال رولکس رو دید؟

توی مدل‌های قدیمی‌تر، شماره سریال رو  میشه توی ساعت ۶ بین لنگه‌های کنار کیس پیدا کرد. برای خوندن اون، باید بند ساعت رو با دقت بردارین. توی سال ۲۰۰۵، رولکس شروع به اضافه کردن شماره سریال حک شده بر روی قاب بین صفحه و شیشه کرد. توی سال ۲۰۰۸، این برند فقط شماره سریال رو روی rehaut  حک می کرد. در زیر نموداری وجود داره که میتونهبه شما کمک کنه تا با رولکس خودتون آشنا بشین. به طور مثال اگه روی ساعت شما حکاکی شده F000001، تاریخ ساخت ساعت ۲۰۰۳ است.

ROLEX SERIAL NUMBERS

سخن پایانی:

رولکس بیش از ۱۰۰ ساله که توانسته ساعت های عالی و خاصی بسازه و مرزهای ساعت سازی رو جابجا کنه. برند رولکس درواقع از تکنیک‌های بازاریابی افراطی مثل کمپین مخزن ماهی و بستن ساعت‌ها به زیردریایی استفاده کرده تا ثابت کنه که ساعت هاش توی هر شرایطی مناسب و عالی کار می‌کنن. امروزه خیلی از افراد یه ساعت لوکس رو با رولکس بودن مارک ساعت یکسان میدونن، چون ساعت رولکس یه ساعت و برند برجسته توی جهان هستش. داشتن ساعت رولکس برای بسیاری از کلکسیونرها یه افتخاره.

شما نظرتون چیه؟ ساعت رولکس رو چه جوری میبینین؟ امیدوارم از این مقاله خوشتون اومده باشه و لذت برده باشین و با دوستاتون به اشتراک بذاریدشون. اگه سوالی درباره هر برند ساعتی، خرید ساعت خاص یا تعمیرات یا هر سوال مرتبط به ساعت مچی داشتین، ما ۲۴ ساعته پاسخ گوی شما هستیم. فقط کافیه به قسمت تماس با ما برین و سوالتونو از ما بپرسین. فراموش نکنین که فروشگاه دیجی زمان کلی ساعت های اصل و خاص داره که قطعا میتونین از بین اونا ساعت مورد علاقه خودتون رو پیدا کنین.

چند سوال مهم درباره ساعت رولکس: 

رولکس (Rolex SA) یک شرکت ساعت‌سازی سوئیسی است که از سال ۱۹۰۵ به تولید ساعت های خاص و لوکس پرداخته.

ابداع اولین ساعت مچی ضدآب و ضدغبار در سال ۱۹۲۶ توسط رولکس گامی‌ بزرگ رو به جلو بود. این ساعت که Oyster (صدف) نامیده شد دارای قاب مهروموم‌شده و بدون منفذی بود که به بهترین شکل از موتور ساعت حفاظت می‌‌کرد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای
اشتراک گذاری