تاریخچه مختصر و جالب ساعت امگا
تاریخچه مختصر و جالب ساعت امگا

کنجکاو هستین که در مورد برند امگا بدونین و بفهمین ساعت امگا چه جوری شروع به کار کرد و توی طول این سال ها بهترین باقی موند؟؟ اگه جوابتون مثبته، این مقاله مناسب شماست.

ساعت امگا معمولا دارای ظاهری کلاسیک هستش و یکی از اصلی ترین و معتبرترین مارک ها بحساب میاد. با خرید یه ساعت امگا یه اکسسوری خارق‌العاده‌ای خواهید داشت که بیش از یه عمر برای شما کار میکنه و میراثی از دقت و نوآوری براتون به جا می‌ذاره.

شرکت‌های ساعتی که از سالیان خیلی دور توی این تجارت هستن، اون شرکت هایی ان که یا توی بحث مکانیکی و یا توی سبک مبتکر بودن. امگا بیشتر به خاطر زمان نگارها، ساعت های کلاسیک، و بازارهای خاص و وابستگی هایی که در طول سال ها توی افراد ایجاد کرده، شناخته شده.

تاسیس برند امگا

امگا 01

لوئیس برانت موسس برند امگا، کارگاه ساعت خودش رو توی سال ۱۸۴۸ توی ویلای خانوادگیش توی روستای سوئیس (La Chaux-de-Fonds) زمانی که فقط ۲۳ سال داشت افتتاح کرد.

شرکت ساعت Le Generale با ارائه ساعت‌های دقیق و کاربردی، اشتیاق خودش به ساخت ساعت رو منعکس کرد. دو پسر او پس از مرگ لویی توی سال ۱۸۷۹ به شرکت پیوستن.

لویی پل و سزار شرکت رو به Biel/Bienne که هنوز هم همونجا هستش منتقل کردن. آنها همچنان بر بهبود دقت و گسترش تجارت پدرشون تمرکز کردن.

اولین قدم اونا معرفی یه موتور ساعت (کالیبر) تولید انبوه بود که توی ساعت جیبی لابرادور استفاده شد. ده سال بعد، توی سال ۱۸۹۵، کالیبر ۱۹ خط “Omega” اونا انقلابی توی ساعت سازی ایجاد کرد و استانداردهای جدیدی رو برای دقت توی ساخت ساعت تعیین کرد.

نه تنها بسیار دقیق بود، بلکه هر یک از اجزای اون رو میشه بدون تغییر توسط هر ساعت‌ساز دنیا جایگزین کرد. برای اولین بار، ساعتی ساخته و تنظیم شد و از طریق ساقه و تاج پیچ شد، همون مکانیزمی که امروزه توی ساخت ساعت استفاده میشه.

در نهایت، این شرکت با افتخار نام خودش رو به امگا (Omega) تغییر داد.

پس از مرگ برادران برانت توی سال ۱۹۰۳، شرکت توسط پل امیل برانت ۲۳ ساله اداره می شد و ۸۰۰ کارمند اونا سالانه ۲۴۰۰۰۰ ساعت می ساختن. امگا از یه کسب و کار کوچک ساعت سازی به یه رهبر معتبر جهانی تبدیل شده بود.

تسخیر زمین، دریا و هوا توسط ساعت امگا

از آنجایی که امگا بر دقت تاکید داشت، ساعت‌های اونا برای رویدادهای ورزشی، نظامی، سیستم‌های راه‌آهن، خلبانان و غواصان مورد علاقه بوده و هست. توی طول جنگ جهانی اول، امگا تامین کننده رسمی ساعت های سپاه سلطنتی بریتانیا شد و  همچینین ساعت های ارتش آمریکا رو تامین کرد.

تا سال ۱۹۳۱، امگا رکوردهای دقیقی رو توی هر آزمایشی توی رصدخانه ژنو به ثبت رسوند و یه زمان سنجی ایجاد کرد که زمان رو دقیق تر از هر ساعت دیگه تولید شده دیگه ای نشون میداد.

امگا یه موتور خودکار رو ساخت که از ۲ وزنه استفاده می کرد تا ساعت توی هر دو جهت بپیچد و کارایی اون بهبود پیدا کنه. باز هم، این نوآوری دیگه ای از امگا بود که امروزه هم به عنوان یه استاندارد در ساعت سازی استفاده میشه.

Omega Marine

به نوعی میتونیم بگیم که دهه های ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۰ طلوع ساعت های امروزی امگا هستن.

اولین ساعت غواصی تجاری امگا، به نام Marine، توی سال ۱۹۳۲ توی دسترس عموم قرار گرفت. این ساعت از یه قاب دوتایی تشکیل شده بود که با چوب پنبه مهر و موم شده بود تا آب رو از اجزای مکانیکی ساعت دور نگه داره.

این ساعت دارای یه قفل بود تا ساعت بتوانه روی مچ دست و بالای لباس مرطوب قرار بگیره. این ساعت امگا توی دریاچه ژنو تا عمق ۷۳ متری آزمایش شد. پنج سال بعد، غواصان ساعت امگا رو تا عمق ۱۳۵ متری بردند که از این آزمایش هم موفق بیرون اومد.

این ویژگی‌های ضدآب نه تنها توی جنگ جهانی دوم مورد توجه ارتش قرار گرفت، بلکه ویژگی های ضد ضربه و ضد مغناطیسی که امگا به ساعت هاش برای شرایط جنگی اضافه کرده بود این ساعت ها رو عالیتر کرده بود.

ساعت مچی Medicus اولین مدلی بود که دارای عقربه ثانیه مرکزی بود و چون بزرگتر از صفحه ثانویه بود، خوندن اون خیلی آسان تر بود. این ساعت برای گرفتن نبض مورد علاقه پرستاران شد.

امگا علیرغم اینکه توی کشور بی طرف سوئیس مستقر بود و تحت فشار نیروهای محور یا متحدین قرار داشت، صرفاً برای متفقین ساعت می ساخت.

ساعت‌هایی که برای ارتش ساخته شدن، از طراحی‌های اونا بعد از جنگ الهام گرفته شده. Seamaster اصلی که توی سال ۱۹۴۸ به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس این شرکت منتشر شد، نه تنها در برابر غوطه ور شدن توی آب مقاوم بود، بلکه توی دمای شدید هم عملکرد عالی داشت.

برای آزمایش این ساعت، ساعتی به بدنه هواپیمایی بسته شد که توی سال ۱۹۵۶ از آمستردام به کانادا از طریق مسیر قطبی سفر میکرد.

Legendary Speedmaster, Seamaster, Railmaster Introduction models in 1957

این آزمایش مقدمه‌ای برای معرفی مجموعه ساعت‌های ابزاری امگا توی سال ۱۹۵۷ بود: Seamaster 300 (دریا)، Speedmaster (هوا) و Railmaster (زمین).

 

ساعت امگا Seamaster:

همون طور که قبلا هم گفتیم، ساعت امگا Seamaster برای غواصی توی عمق طراحی و ساخته شده بود. این ساعت امگا با افزایش توانایی هاش و مقاومتش در برابر فشار و آب حتی به پایین ترانشه ماریانا، توی عمق ۱۰۹۲۸ متری رفت و سربلند بیرون آمد.

امگا اولین ساعت غواصی بود که تاکید رو از عقربه ساعت به عقربه دقیقه برای تطبیق با طرز فکر غواصان تغییر داد. اونا همچنین اندازه و رنگ های روشن رو برای سهولت مشاهده به ساعت امگا اضافه کردن.

Omega Co-Axial 8508, Resistant to Magnetic Fields of 15,000 Gauss

ساعت امگا Railmaster :

ساعت امگا Railmaster برای صنعت راه آهن طوری طراحی شده بود که در برابر مغناطیس مقاوم باشه. مقاومت در برابر مغناطیس چیزی نیستش که زیاد درباره اون توی ساعت و ساعت سازی شنیده باشیم و ممکنه تعجب کنین که این ویژگی چرا اهمیت داره.

پاسخ اینه که مغناطیس بر دقت ساعت تأثیر میذاره. Railmaster اصلی تا بیش از ۱۰۰۰ گاوس موثر بود. (گاوس واحد القای مغناطیسیه).

چون که ما امروزه توسط تلفن های هوشمند، مایکروویو، تبلت ها و سایر فناوری های بی سیم احاطه شدیم، این موضوع توی جامعه مدرن اهمیت فزاینده ای پیدا کرده. Railmaster به نسخه Omega از ساعت صحرایی تبدیل شده.

توی سال ۲۰۱۳ امگا یه موتور ساعت جدید ایجاد کرد که در برابر مغناطیس بیش از ۱۵۰۰۰ گاوس مقاوم هستش.

ساعت‌هایی مثل Railmaster و Seamaster Aqua Terra به جای تکیه بر یه قاب محافظ داخلی، از یه موتور فلزی غیرآهنی استفاده می‌کنن که در برابر مغناطیس مقاوم هستش. ساعت جدید دارای قاب کریستالی یاقوت کبوده تا عملکرد داخلی اون قابل مشاهده باشه.

Seamaster Aqua Terra

ساعت امگا Speedmaster:

آخرین ساعت ابزاری ساخته شده توسط امگا Speedmaster بود. این ساعت امگا به دلیل اهمیتش برای ناسا و حتی آژانس فضایی روسیه بسیار قابل توجه هستن چون این مدل ساعت امگا تنها ساعتیه که میتونه شرایط سخت توی فضا رو تحمل کنه.

والی شیرا توی ماموریت سیگما ۷ عطارد توی سال ۱۹۶۲ امگا شخصی خودش رو با عملکردهای کرنوگراف و سرعت سنج به دست داشت. بعد از اینکه امگا به عنوان ساعت رسمی ناسا تبدیل شد، توی هر ماموریت فضایی از اون استفاده می شد.

امگا 06

باز آلدرین هم امگا خودش رو توی راهپیمایی معروف خودش در ماه پوشید، همچننی نیل آرمسترانگ این ساعت رو توی ماژول قمری به دیوار چسباند تا ساعت شکسته سفینه رو جایگزین کنه.

امگا همگام با زمان و فناوری

اگرچه امگا همیشه یه ساعت ساز مکانیکی کلاسیک بوده، اما همچنین اولین شرکت سوئیسی بود که ساعت کوارتز رو توی سال ۱۹۷۴ عرضه کرد.

موتور مگاکوارتز به عنوان “Marine Chronometer” با دقت کمتر از ۰.۰۰۲ ثانیه توی روز ساخته شد. این اولین و تنها ساعت مچیه که با این دقت بالا ساخته شده.

در حالی که ساعت‌های کوارتز تنها بخش کوچکی از ساعت های امگا هستن، به امگا کمک کردن تا انقلاب کوارتز رو پشت سر بذاره.

امگا تونست از این دوران پرتلاطم این صنعت با تمرکز بر مشارکت های استراتژیک خودش و ساده سازی پیشنهاداتش بیرون بیاد. به جای تولید بیش از ۲۶۰۰ مدل توی ابتدای دهه ۱۹۷۰، امگا اکنون حدود ۸۰ مدل رو تولید میکنه.

علاوه بر برنامه فضایی، امگا به بازی های المپیک و فرنچایز جیمز باند نیز وابسته هستش.

پیرس برازنان اولین باندی بود که توی سال ۱۹۹۵ توی Goldeneye یه امگا (a Seamaster) پوشید. توی سال ۲۰۲۰، امگا ساعت جیمز باند یه ساعت تیتانیومی Seamaster Diver 300M 007 Edition رو به مناسبت بیست و پنجمین سال تاسیس انجمن منتشر کرد.

بعداً امگا ساعت‌های Seamaster 50th و ۶۰th Anniversary Collector’s James Bond رو ساخت.

اگه  به ورزش علاقه مندین، می تونین ۹۰ سال همکاری امگا با المپیک رو جشن بگیرین. اونا از سال ۱۹۳۲ تا کنون زمان‌دار رسمی همه المپیک‌ها بودن. توی آن زمان، اونها به دلیل دقت توی حفظ زمان تا ۱/۱۰ ثانیه انتخاب شدن.

امروز، این به ۱/۱۰۰۰ ثانیه کاهش یافته. اونا همچنین خطوط محدودی از Olympic Seamasters یا کرنومترهای اصلی هم محوری رو ارائه میدن که از کرونومترهای قدیمی مورد استفاده توی المپیک الهام گرفته شده.

در نهایت، برای طرفداران ساعت، Omega اولین ساعت خود سیم پیچ جهان رو با یه توربیلون مرکزی که توی اون تعادل توی مرکز صفحه ساعت قرار می گیره، ایجاد کرد.

De Ville Tourbillon

De Ville Tourbillon توی انواع گزینه های کرونومتر اصلی هم محوری عرضه میشه. این ساعت‌ها استایلی رو ارائه میدن که شایسته مکانیک‌های بی‌نظیر موجود توی درون اون هستش.

سخن پایانی:

چه یه کلکسیونر مشتاق ساعت باشین، چه به فکر ساختن یه مجموعه یا فقط به دنبال ساعتی روزمره هستین که زمان به درستی نشون بده، یه ساعت امگا انتخاب عالی هستش و در عین حال ارزشش رو تا آخر عمر حفظ کنه.

این ساعت‌های نمادین مچ افراد مشهور و سیاستمداران رو زیبا می‌کنه، اما به اندازه کافی  بادوام و با کیفیت هستن که می‌توان اونها رو توی فضا، عمیق‌ترین بخش‌های اقیانوس، روی مچ دست ورزشکاران و توی خیابون دید.

این یکی از برندهای ساعت هستش که همیشه با دقت و دوام بالا ساعت هاش رو طراحی کرده و توی این زمینه پیشرو بوده.

شما نظرتون چیه؟ ساعت امگا رو چه جوری میبینین؟ امیدوارم از این مقاله خوشتون اومده باشه و لذت برده باشین و با دوستاتون به اشتراک بذاریدشون. اگه سوالی درباره هر برند ساعتی، خرید ساعت خاص یا تعمیرات یا هر سوال مرتبط به ساعت مچی داشتین، ما ۲۴ ساعته پاسخ گوی شما هستیم. فقط کافیه به قسمت تماس با ما برین و سوالتونو از ما بپرسین. فراموش نکنین که فروشگاه دیجی زمان کلی ساعت های اصل و خاص داره که قطعا میتونین از بین اونا ساعت مورد علاقه خودتون رو پیدا کنین.

سوالات متداول درباره ساعت امگا:

امگا و رولکس وابسته نیستند. امگا در سال ۱۹۸۳ با شرکت سوئیسی ساعت‌های ASUAG ادغام شد که به SMH تغییر نام داد. امروزه این گروه شامل Omega، Swatch، Rado، Hamilton، Longines، Tissot، Blancpain، Breguet و همچنین جواهرات هری وینستون هست.

امگا یک ساعت کلاسیک است که به دلیل دقت و دوام ماندگارش شناخته شده. این ساعت ها همچنین به ناسا، المپیک و جیمز باند وابسته هستند.

امگا آخرین حرف الفبای یونانی هست و نماد موفقیت و کمال است.

شرکت La Generale Watch ابتدا از این نام برای موتور ساعت کالیبر ۱۹ خط خودش استفاده کرد و بعداً به شرکت Omega تغییر نام داد تا نشون دهنده تعهد این برند به دقت و ساخت خوب باشد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک گذاری