انواع مختلف شیشه ساعت (راهنمای نهایی)
انواع مختلف شیشه ساعت (راهنمای نهایی)

اگه از هر دوستدار ساعت بپرسین که مهمترین قسمت یه ساعت کدوم قسمتشه، احتمالاً میگن موتور! که این درسته و مخالفت باهاش کار سختیه.

ولی، شیشه ساعت هم به دلیل اهمیتی که توی محافظت از مکانیسم‌ داخلی ساعت‌ها داره، خیلی مهمه و باید موقع خرید ساعت این ویژگی رو درنظر گرفت.

به طور کلی، شیشه ساعت سه نوع اصلی داره: اکریلیک، مینرال (معدنی) و سافایر (یاقوت کبود). این تنها اطلاعاتیه که بیشتر وب‌سایت‌ها برای توضیح انواع شیشه ساعت در اختیار خواننده ها قرار میدن.

ولی ما توی این مقاله توضیحات کامل تری به شما میدیم و علاوه بر موارد بالا، یه جایگزین ارزون‌تر برای کریستال سافایر (یاقوت کبود)، شیشه‌های مینرال (معدنی) با روکش سافایر (یاقوت کبود) رو به شما معرفی میکنیم. علاوه بر این، نگاهی هم به انواع شیشه ساعت مخصوص برندها، مثل کریستال هاردلکس که برای ساعت‌های سیکو استفاده میشن، میندازیم.

بدون هیچ مقدمه ای، بیایین بریم ببینیم توی دنیای شیشه ساعت مچی ها چه خبره…

کریستال ساعت چیه؟

به شیشه شفافی که صفحه ساعت رو می پوشونه، کریستال ساعت میگن.

هدف اون محافظت از ساعت در برابر عناصر خارجی و در عین حال بخشیدن ظاهری صیقلی به ساعت هستش. بیشتر ساعت سازان از سه نوع شیشه استفاده می کنن که شامل اکریلیک، مینرال (معدنی) و سافایر (یاقوت کبود) میشه.

توی ادامه این مقاله هر سه رو به طور کامل توضیح میدیم.

انواع کریستال یا شیشه ساعت:

همونطور که قبلا گفته شد، سه نوع شیشه اصلی داریم که توسط برندهای مختلف ساعت توی سراسر جهان استفاده میشن. این شیشه ها با توجه به ویژگی‌های ساعت‌ها و قیمتشون توسط ساعت‌سازان مورد استفاده قرار میگیرن.

بیایین با ارزون ترین نوع شیشه ساعت شروع کنیم و در آخر به کریستال‌ و شیشه های گرون قیمت برسیم.

نوع اول شیشه ساعت: شیشه اکریلیک

شیشه اکریلیک

شیشه اکریلیک همچنین با نام های اختصاری مختلفی مثل کریستال اکریلیک، لنز اکریلیک، پلکسی گلاس یا فقط پلاستیک شناخته میشه. بخاطر همین، خیلی افراد به اشتباه فکر می کنن که اینها انواع مختلفی از شیشه با کیفیت های متفاوتی هستن.

شیشه اکریلیک رو میشه ارزون‌ترین نوع کریستال و شیشه ساعت دونست. پس جای تعجب نداره که بیشتر برندهای ارزون قیمت ساعت‌هاشون این نوع شیشه رو دارن. این کریستال توی مجموعه ساعت های کودکان هم بسیار مورد استفاده قرار میگیره.

به دلیل وجود مواد پلاستیکی توی این شیشه ساعت ها، این نوع شیشه ساعت بسیار انعطاف پذیرتر از دو نوع دیگه هستش. بخاطر همین، این نوع شیشه ساعت به خوبی قابلیت شکل پذیری داره. مثلا گنبدی شکل شدن این نوع شیشه ساعت در مقایسه با شیشه های مینرال (معدنی) یا سافایر (یاقوت کبود)، بسیار آسون تره.

شیشه اکریلیک از سال های قبل تا کنون با وجود روی کار اومدن ساعت هایی با شیشه های با کیفیت تر مثل مینرال (معدنی) و سافایر (یاقوت کبود)، هنوز هم به طور گسترده ای مورد استفاده قرار میگیره.

یه واقعیت جالب: تقریباً بیش از چهار دهه پیش، مشهورترین ساعت‌ساز جهان از همون شیشه‌ای استفاده می‌کردن که ساعت‌های امروزی برای کودکان استفاده میکنن.(تا سال ۱۹۷۹ برندهایی مثل رولکس از شیشه اکریلیک برای شیشه های ساعت هاشون استفاده میکردن.)

اکریلیک علاوه بر ارزون و انعطاف پذیر بودن، خیلی هم سبکه. ولی بزرگترین عیب اون مستعد بودن به خراش و ترک هستش.

نوع دوم شیشه ساعت: شیشه مینرال (معدنی)

شیشه مینرال (معدنی)

کریستال مینرال (معدنی)، همچنین به عنوان شیشه معدنی هم شناخته میشه، تا حد زیادی پرمصرف ترین نوع شیشه ساعت توی بازار امروزی هستش.

خیلی از مردم نمیدونن که شیشه های معدنی مورد استفاده توی ساعت ها دقیقاً همون موادی هستن که توی ساخت شیشه پنجره ها استفاده میشه. به دلیل رایج بودن اون، بسیار ارزون‌تر از سافایر (یاقوت کبود) هستش.

عکس

بدون شک شیشه کریستال معدنی بسیار بادوام تر از اکریلیکه. در مقیاس سختی رتبه ۵ از ۱۰ رو داره. قبل از نصب این نوع شیشه ساعت روی ساعت‌ها، با حرارت بالا سخت شده و علاوه بر اون با ماده معدنی سخت‌کننده پوشش داده میشه. این دقیقاً همون فرآیندیه که کریستال مینرال (معدنی) رو در برابر خراش و ضربه از اکریلیک بهتر میکنه.

با این اوصاف، شیشه مینرال (معدنی) به هیچ وجه نشکن نیستش و در شرایط نامساعد (گرما یا سرمای شدید) ممکنه ترک بخوره یا خرد بشه.

نوع سوم شیشه ساعت: شیشه سافایر (یاقوت کبود)

شیشه سافایر (یاقوت کبود)

آخرین و تا حد زیادی مطلوب ترین مورد از سه نوع اصلی کریستال ساعت، سافایر یا یاقوت کبود هستش. بدون شک مقاوم ترین شیشه ایه که امروزه توی ساخت ساعت ها استفاده میشه. شیشه سافایر یکی از عناصر مهم ساعت‌های لوکس مثل رولکس، تودور یا پتک فیلیپ هستش.

ولی چون نمیتونین یا نمیخواین مبلغ بالایی برای یه ساعت مچی پرداخت کنین، به این معنی نیستش که نمیتونین ساعت هایی با شیشه یاقوت کبود نداشته باشین. خرید این ساعت ها با قیمت مقرون به صرفه هم امکان پذیره. برای دیدن این ساعت ها میتونین از لینک زیر کمک بگیرین.

شیشه کریستال یاقوت کبود در مقیاس Mohs ، چهار امتیاز بیشتر از شیشه کریستال معدنی کسب می کنه (۹ از ۱۰). این ماده درواقع دومین ماده سخت توی سیاره زمین هستش و الماس توی رتبه یک قرار داره. چنین امتیاز بالایی باعث میشه که خراش برداشتن شیشه کریستال یاقوت کبود تقریبا غیرممکن باشه، چون فقط الماس اصل میتونه این نوع شیشه رو خراش بندازه.

عکس

البته باید بگیم که، همه ساعت سازان از شیشه کریستال یاقوت کبود طبیعی توی ساخت محصولاتشون استفاده نمی کنن. بخش بزرگی از صنعت، به ویژه برندهایی که توی محدوده قیمت متوسط فعالیت می کنن، از یاقوت کبود مصنوعی استفاده می کنن که از اکسید آلومینیوم متبلور ساخته شده.

یاقوت کبود با وجود اینکه سخت ترین و قابل اطمینان ترین نوع شیشه ساعته، ولی نشکن نیستش. ضربه بسیار سنگین، ممکنه منجر به شکستگی اون بشه.

همچنین، خیلی از برندهای ساعت که از کریستال های یاقوت کبود توی ساعت هاشون استفاده می کنن، اون رو با یه پوشش ضد انعکاس بهتر میکنن. این باعث میشه توی هر نوری  خوندن ساعت بسیار راحت باشه. شفافیت این نوع از ساعت ها اونقدر عالیه که  ممکنه فراموش کنین که کریستال روی صفحه ساعت وجود داره!

جایگزین ارزون تر: شیشه مینرال (معدنی) با روکش سافایر (یاقوت کبود)

این نوع ماده که به عنوان کریستال معدنی با روکش یاقوت کبود نیز شناخته میشه، تازه ترین ماده افزودنی به صنعت ساعت سازیه.

در حدود یه دهه گذشته شاهد افزایش استفاده از این نوع شیشه توی ساخت ساعت مخصوصا برای برند هایی با قیمت های متوسط بودیم. همچنین، یه برند بسیار شناخته شده به اسم سیکو از این ماده البته با نام دیگه ای (سافلکس-Sapphlex) برای ساخت ساعت هاش استفاده کرد.

با این حال، در چند سال گذشته، هیجان استفاده از کریستال معدنی پوشش داده شده با یاقوت کبود از بین رفته چون هزینه تامین کریستال یاقوت کبود طبیعی در حال کم شدنه.

کریستال معدنی پوشش داده شده با یاقوت کبود در اکثر موارد یه شیشه معدنیه که یه پوشش اضافی از کریستال یاقوت کبود روی اون ایجاد شده.

از نظر سختی و دوام، این شیشه احتمالاً جایی بین کریستال های معدنی معمولی و یاقوت کبوده و این شیشه به عنوان ترکیبی از بهترین عناصر هر دو نوع شیشه هستش.

انواع شیشه های مخصوص برندها

همونطور که توی ابتدای مقاله گفته شد، بعضی از برندها از شیش های مخصوص خودشون استفاده می کنن.

اگه با ساعت‌سازانی مثل سیکو یا استارلینگ آشنا باشین، به احتمال زیاد اسم این نوع شیشه ها رو شنیدینو توی دلتون گفتین چه شیشه خفنی!

توی این بخش، نگاهی کوتاه به محبوب‌ترین نام‌های جایگزین برای انواع اصلی کریستال‌های ساعت میندازیم.

کریستال هاردلکس

کریستال هاردلکس یه کریستال منحصر به فرد ساعت برای برند سیکو هستش که توی بعضی از ساعت های این برند استفاده شده. کریستال هاردلکس بسته به مدلش ممکنه دارای پوشش ضد بازتاب (AR) باشه یا نباشه.

هاردلکس

برای ساخت کریستال هاردلکس، سیکو شیشه های معمولی رو گرم و شیمیایی می کنه. مقاومت این ماده معدنی در برابر خراش و خرد شدن با کمک این فرایند بهتر میشه. بخاطر همین، کریستال هاردلکس قوی تر از شیشه های معدنی معمولی هستن. این مواد معمولاً توی ساعت‌های خاصی از سیکو، مثل سری Seiko 5 استفاع میشن.

کریستال سافلکس

این نوع شیشه یکی دیگه از شیشه های خاص برند سیکو هستش.

کریستال سافلکس توی دهه ۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ توی ساخت ساعت های سیکو محبوبیت خاصی داشتن. زمانی که قیمت یاقوت کبود معمولی شروع به کم شدن کرد، سیکو تولید نوع از شیشه ها رو هم کم کم متوقف کرد. با این حال، اگه مدل‌های ساعت سیکو متعلق به ۲ تا ۳ دهه قبل رو پیدا کنین، هنوز هم میتونین یه ساعت سیکو یا شیشه سافلکس رو ببینین.

با وجود توقف تولید، کریستال سافلکس یه انتخاب محبوب بین افرادی بود که دنبال استحکام فوق العاده با قیمت های متوسط بودن. این شیشه ترکیبی از مقاومت فوق العاده کریستال یاقوت کبود در برابر خراش با مقاومت در برابر شکستگی شیشه هاردلکس رو داشت.

کریستال کریسترنا

نوع دیگه ای از کریستال ممکنه با اون روبرو شده باشین، کریسترنا هستش. این یه شیشه انحصاریه که توسط ساعت ساز آمریکایی استرلینگ (Stuhrling) تولید و به طور گسترده استفاده شد. این ماده فقط برای ساخت ساعت های استرلینگ نبوده، بلکه برای ساخت ساعت های برندهای دیگه ای مثل آکریباس (Akribos) هم مورد استفاده قرار گرفته.

کریسترنا

این نوع شیشه برای رسیدن به شفافیت و دوام عالی، با همکاری صنعت عینک ساخته شد. به گفته استرلینگ، کریسترنا (Krysterna) در برابر شکستگی نسبت به کریستال یاقوت کبود مقاوم‌تره، اما محافظت خوبی در برابر خراش نداره. بهترین ویژگی این شیشه ساعت خوانایی و شفافیت عالی اونه که معمولا با پوشش ضد انعکاس مورد استفاده توی بقیه انواع کریستال مقایسه میشه.

انواع کریستال و شیشه ساعت: سوالات متداول

کریستال و شیشه ساعت سوالات متداول

برای تکمیل این مقاله، توی ادامه تعدادی از پر تکرارترین سوالات توی این زمینه رو جمع آوری کردم. اگه به جز سوالات زیر سوالی دارین، حتما توی قسمت نظرات پایین صفحه از ما بپرسین.

اگر قصد دارید هزینه کمی برای خرید ساعت پرداخت کنید، احتمالاً  ساعتی با شیشه اکریلیک یا معدنی خواهید خرید. اگر به صورت آنلاین قصد خرید دارید از فروشگاه های آنلاین مطمئنی خرید کنید که در قسمت ویژگی های ساعت نوع شیشه را درج کرده باشند.

اگر هم ترجیح میدهید خریدی حضوری داشته باشید، به راحتی میتوانید تفاوت بین دو نوع شیشه را به سادگی با کشیدن انگشت روی سطح شیشه تشخیص دهید.

قبل از شروع آزمایش، از تمیز بودن شیشه اطمینان حاصل کنید. بعد انگشتتان را روی سطح فشار دهید و بعد آن را به سمت دیگر حرکت دهید. شنیدن هر گونه صدای ناله نشان دهنده شیشه اکریلیک است. از طرف دیگر، عدم وجود صدادر طول تست به این معنی ست که ساعت دارای کریستال معدنی (یا یاقوت کبود) است.

البته اگر ساعتی که قصد خریدش را دارید متوسط تا گران قیمت است به احتمال زیاد از یاقوت کبود برای ساخت شیشه ساعت استفاده شده، برای اطمینان پشت صفحه ساعت میتوانید عبارت Sapphire را ببنید که به این معنی ست که شیشه ساعت از کریستال یاقوت کبود یا همان سافایر است. گاهی اوقات هم بعضی برندها این عبارت را روی صفحه ساعت قرار میدهند. 

ارزان ترین نوع شیشه ساعت چه از نظر هزینه تولید و چه از نظر کیفیت، شیشه اکریلیک است. اگرچه تا دهه ۱۹۸۰ حتی توسط بهترین های صنعت به طور گسترده این نوع شیشه استفاده می شد، اما امروزه می توانید آن را بیشتر در برندهای ساعت چینی یا ساعت های کودکان ببینید.

تا حدودی سخت‌ترین و مقاوم‌ترین نوع شیشه، یاقوت کبود است. در مقیاس سختی Mohs دارای امتیاز ۹ از ۱۰ است. این ماده ۴ امتیاز بیشتر از دومین ماده سخت مورد استفاده در ساعت، کریستال معدنی را دارد.

اگر بخواهیم یک نوع شیشه ای را انتخاب کنیم که بیشترین استفاده را در تمام برندهای ساعت موجود در بازار دارد، کریستال معدنی یا مینرال است.

شیشه معدنی بسیار قوی تر از اکریلیک است، اما تا حدودی از سختی کریستال یاقوت کبود که معمولاً توسط ساعت سازان برتر استفاده می شود، فاصله دارد. استفاده از شیشه اکریلیک در ساعت ها سال به سال در حال کاهش است.

می توانید با تهیه یک محافظ پلاستیکی صفحه نمایش برای شیشه ساعت، مقاومت خراش ساعت خود را بهبود ببخشید. این شبیه محافظی است که معمولاً برای تلفن های همراهتان خریداری می کنید.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که محصول مورد نظر را به صورت آنلاین تهیه کنید، سپس پشت پلاستیک را جدا کرده و روی شیشه ساعت قرار دهید.

از بین بردن کامل خراش از روی شیشه ساعت کار آسانی نیست،اما غیرممکن هم نیست. کل فرآیند فقط در چند مرحله طول می کشد. که میتوانید برای این کار ساعت خود را به یک شرکت مطمئن تعمیر ساعت بسپارید یا خودتان با کمک راهنمای پایین این کار را انجام دهید.

برای شیشه های معدنی و یاقوت کبود، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. از نوعی نوار چسب برای پوشاندن قاب ساعت استفاده کنید.
  2. مقدار کمی از خمیر الماس ۳ میکرونی را با خراش روی سطح بمالید. بگذارید حدود ۶۰ ثانیه بماند.
  3. با استفاده از یک پارچه پولیش، خمیر را با حرکات دایره ای به مدت چند دقیقه یا تا زمانی که خراش از بین برود، به سختی مالش دهید.
  4. کمی خمیر ۰.۲۵ میکرونی روی صفحه ساعت خود بمالید و با استفاده از قسمت تمیز پارچه پولیش، آن را به صورت دایره ای کار کنید.
  5. خمیر اضافی را با یک قسمت تمیز از پارچه خود پاک کنید، سپس پس از اینکه خراش کاملا از بین رفت و از نتیجه راضی بودید، چسب های روی قاب را بردارید. اگر هنوز خراش قابل مشاهده است، مراحل ۲تا ۴ بار تکرار کنید.

برای ساعت‌های دارای شیشه اکریلیک، سعی کنید:

  1. مقدار کمی از خمیر دندان غیر ژلی استاندارد را روی سطح آسیب دیده صفحه ساعت بمالید.
  2. با استفاده از یک پارچه پولیش تمیز، خمیر دندان را به صورت دایره ای کار کنید.
  3. برای پاک کردن صفحه ساعت از دستمال کاغذی استفاده کنید. اگر متوجه شدید که خراش ها هنوز وجود دارد، خمیر دندان را دوباره بمالید، آن را روی سطح آسیب دیده صاف کنید و اجازه دهید ۵ دقیقه بیشتر بماند.
  4. فشار ملایمی به خمیر وارد کنید و یک بار دیگر آن را به صورت دورانی بچرخانید
  5. با استفاده از همان حرکت دایره ای، صفحه ساعت را با یک بخش تمیز از حوله صاف کنید و تمام خمیر دندان را پاک کنید.

بسیاری از مردم فکر میکنن که چون ساعت های رولکس بسیار گران هستند، نشکن اند ولی این طور نیست. ساعت‌های رولکس از همان شیشه‌های کریستال یاقوت کبود مثل سایرین استفاده می‌کنند و همانطور که قبلاً توضیح دادیم، یاقوت کبود با وجود کیفیت و استحکام شگفت‌انگیز آن نیز مستعد آسیب است. بنابراین، صفحه های ساعت رولکس نیز می توانند خراش بردارند!

سخن پایانی:

ما توی این مقاله درباره انواع شیشه ساعت صحبت کردیم و موارد مثبت و منفی اونا رو بهتون گفتیم و در آخر سوالات متداول در مورد شیشه ساعت مچی رو هم پاسخ دادیم. امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه و بتونین با این راهنما یه خرید عالی و موندگار داشته باشین. با دوستاتون این مقاله رو به اشتراک بذارین.

اگه سوالی درباره هر برند ساعتی، خرید ساعت خاص یا تعمیرات یا هر سوال مرتبط به ساعت مچی داشتین، ما ۲۴ ساعته پاسخ گوی شما هستیم. فقط کافیه به قسمت تماس با ما برین و سوالتونو از ما بپرسین. فراموش نکنین که فروشگاه دیجی زمان کلی ساعت های اصل و خاص داره که قطعا میتونین از بین اونا ساعت مورد علاقه خودتون رو پیدا کنی.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک گذاری